Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in derde kwartaal flink stijgen

Personeelstekorten en terugbetalen NOW-steun baren echter zorgen

| TeamLeader | 3 min | 21 oktober 2021 9:42
Gewaardeerd
Copyright: TeamLeader
Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel bedrijven in onzekerheid over hun financiële positie. Zo heeft bijna een derde NOW-steun ontvangen en sluit 79 procent van deze bedrijven niet uit dat zij door het terugbetalen van de overheidssteun in moeilijker vaarwater terechtkomen. Ook personeelstekorten zetten een rem op de groei. Ruim de helft van de ondernemers kampt met een tekort aan arbeidskrachten en 84 procent van hen geeft aan dat dit verdere groei in de weg staat. Toch zien bijna twee op de drie mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening de toekomst met vertrouwen tegemoet, blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader - leider in de markt voor Work Management-software - waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven over de status en toekomst van hun bedrijf.

Maar liefst 65 procent van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening heeft in het derde kwartaal nieuwe medewerkers aangenomen. Dit is een flinke stijging ten opzichte van het vorige kwartaal (+27 procent) en toont aan dat de sector weer in de lift zit na corona. Ook in de komende zes maanden verwacht ruim een derde van de bedrijven nieuw personeel aan te nemen. Dat is niet altijd eenvoudig: zo heeft 63 procent nu één of meerdere vacatures openstaan. Ook is het personeelsverloop volgens drie op de tien ondernemers veel hoger dan normaal. Ruim driekwart van de bedrijven met een personeelstekort zijn daarom bereid mensen aan te nemen die niet volledig aan de vacature-eisen voldoen. Daarnaast worden een hoger salaris (55 procent), het bieden van werken op afstand (64 procent) en betere secundaire arbeidsvoorwaarden (62 procent) overwogen om aantrekkelijker te worden voor een grote groep werkzoekenden en zo nieuw personeel aan te trekken.

“Nu de economie weer van het slot is gegaan, zit de zakelijke dienstverlening weer sterk in de lift. Hoewel de omzet- en winstcijfers er erg positief uitzien, hebben veel ondernemers tegelijkertijd zorgen. Zo is onzeker wat het terugbetalen van de NOW-steun betekent voor hun financiële positie”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Ook bevinden veel bedrijven zich na corona plotseling in een groeispurt die met het huidige personeel moeilijk is bij te benen. Zo geven werkgevers van bijna zes op de tien bedrijven aan dat hun mensen door het personeelstekort veel harder moeten werken dan normaal. Het is belangrijk dat zij goed naar hun bedrijfsvoering kijken om de arbeidsproductiviteit ook op een andere manier vergroten. Zo kan investeren in digitalisering er juist nu voor zorgen dat ondernemers en hun medewerkers zich kunnen concentreren op wat écht belangrijk is.”

Digitalisering maakt weg vrij voor toekomstige groei

Bij bijna een derde van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ligt de primaire focus in het komende kwartaal op de bedrijfscontinuïteit en het aanvullen van financiële buffers. Voor andere bedrijven is het vizier vooral gericht op de werving van nieuw personeel (12 procent) en op reclame en marketing (12 procent). Digitalisering heeft op dit moment nog minder prioriteit. Slechts één op de tien bedrijven geeft aan dat zij zich gaan richten op digitalisering en een data-gedreven bedrijfsvoering. Hoewel bijna drie op de tien bedrijven in het afgelopen jaar hiervoor budget hebben vrijgemaakt, zegt 19 procent hierin juist minder te investeren. De Wit: “Juist in tijden van crisis is het voor veel bedrijven lastig om te focussen op een langetermijnstrategie, waarvan digitalisering één van de belangrijkste pijlers is. Toch is dit cruciaal om op de weg naar duurzame groei te kunnen inslaan.”

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (2 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Tags
TeamLeader
Over TeamLeader
Teamleader, een scale-up die work management software aanbiedt, zorgt ervoor dat meer ondernemers en hun teams dagelijks de controle over hun werk behouden. Teamleader levert work management software waarmee ondernemers kunnen verkopen, factureren en werk plannen op één plek. Zo wordt alle relevante informatie niet langer versnipperd is over verschillende inboxen, Excelsheets en software. Resultaat: een perfect overzicht van de lopende verkoopkansen, projecten en betalingen. Teamleader bedient klanten van IT agency's en digitale marketeers tot loodgieters en bouwbedrijven.
Meer over TeamLeader
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.