Binnen twee weken effectief leren innoveren in de zorg

Tijdens de cursus leren deelnemers door middel van design thinking effectief te innoveren

| philogirl | 5 min | 26 oktober 2021 15:25
Copyright: philogirl
Hoe implementeer je een innovatie binnen de gezondheidszorg? Het is een uitdaging waar veel organisaties tegenaan lopen. Tijdens de D-THINK HEALTH COURSE leren deelnemers door middel van design thinking effectief te innoveren. ‘Na twee weken snap je hoe je innovaties effectief kunt toepassen,’ zegt docent Tessa Souhoka. De eerstvolgende cursusreeks start op 4 november.

Binnen twee weken effectief leren innoveren? De cursus D-THINK HEALTH bewijst dat het kan. En dan hoef je niet eens dag in, dag uit in de schoolbanken te zitten. Deelnemers volgen online twee keer een tweedaagse workshop, aan het begin en aan het einde van het traject. Tussendoor doen ze dagelijks een korte online learning van maximaal een kwartier. En na die twee weken? ‘Dan snap je hoe je innovaties effectief kunt toepassen binnen een organisatie. Dat horen we van vrijwel alle deelnemers,’ zegt Tessa Souhoka.

Gat tussen techniek en praktijk

Tessa is een van de docenten die de onlinecursus geeft. Ze rondde in 2016 haar Master Integrated Product Design af aan de TU Delft. Direct erna startte ze haar eigen bedrijf Productzaken, waarmee ze als healthcare designer wetenschappelijke inzichten vertaalt naar tastbare producten. In 2017 vroeg de TU Delft haar om een cursus patient journey mapping te geven. ‘Die cursus was bedoeld om inzicht te geven in de ervaring van een patiënt die zorg nodig heeft,’ vertelt Tessa. ‘Cursisten vroegen daarna regelmatig om een vervolg. Ze wilden iets concreets doen met de opgedane inzichten. Daarbij constateerden we dat er een gat zit tussen de techniek en de praktijk. Dat gat wilden we dichten.’

Ontstaan D-Think Health

Zo ontstond de D-THINK HEALTH COURSE. Tessa en prof. Richard Goossens van de faculteit Industrieel Ontwerpen sloegen namens de TU Delft de handen ineen met het Karolinska-instituut (medische universiteit in Zweden) en de universiteit van Coimbra (Portugal). Met subsidie van EIT Health legden de kennisinstituten de basis voor de cursus. Ze kozen uit meer dan 200 design thinking tools de zestien tools die het best passen bij de uitdagingen in de gezondheidszorg. ‘Dat onderscheidt ons van de vele andere design think cursussen,’ zegt Tessa. ‘We snappen de uitdagingen van deze sector en hebben onze tools daar volledig op toegespitst. Daarnaast gebruiken we tools waarmee je makkelijk mensen meekrijgt. Want ook dát is vaak een uitdaging bij het toepassen van innovatie.’

Van discover tot deliver

Deelnemers krijgen voorafgaand aan de cursus de speciale D-THINK toolbox toegestuurd. Hierin zit onder meer een kaartenset, waarmee de twintig stappen van het hele traject doorlopen worden. Zo moet worden nagedacht wie de stakeholders zijn. Ook de eerder genoemde patient journey speelt een rol; een van de tools is de friction card waar knelpunten in die ‘klantreis’ worden aangegeven. De twintig stappen zijn verdeeld over de vier standaardfases van innovatie, legt Tessa uit. Per fase is er een workshopdag. ‘De eerste fase is Discover. Deelnemers ontdekken wat de kansen zijn voor innovatie binnen hun organisatie en kijken daarbij breed naar het probleem. In de fase Define leren we deelnemers om de innovatiebehoefte en een scherpe probleemstelling te definiëren. Vervolgens komen we via de fases Develop en Deliver bij een daadwerkelijke oplossing. Dat kan een tastbaar product zijn, maar het kan ook een proces zijn of een beleidsstuk dat je hiermee kunt verbeteren.’

Eerste fases te vaak overgeslagen

‘Veel innovaties lopen spaak omdat die eerste twee fases worden overgeslagen,’ vervolgt Tessa. ‘Het product wordt als uitgangspunt genomen. Maar hoe weet je dat dat dé oplossing is als je je probleem onvoldoende kent? Die eerste twee stappen zorgen ervoor dat je de juiste oplossing gaat ontwerpen. Designing the right thing, zeggen wij. Dat leidt tot designing things right in stap drie en vier. Je neemt dus de juiste beslissingen op het juiste moment, zodat je de juiste oplossing kunt ontwerpen. Wij zorgen daarbij voor cases, maar deelnemers kunnen ook hun eigen case uit de praktijk meenemen.’

Succesverhaal GGZ Delfland

Tessa geeft een voorbeeld: ‘GGZ Delfland heeft dankzij onze cursus VR succesvol geïmplementeerd. GGZ Delfland had jaren geleden fors geïnvesteerd in virtual reality-apparatuur. Het was de bedoeling dat specialisten VR gingen gebruiken bij de behandeling. Maar intern slaagden ze er niet in om het goed te implementeren, waardoor die dure apparatuur lag te verstoffen. Om dit op te lossen, deed GGZ Delfland met een team mee aan onze cursus. Door onze aanpak werden ze gedwongen om helemaal terug te gaan naar de basis. Zo kwamen ze tot de conclusie dat ze niet de juiste implementatiestrategie hadden gekozen voor het gebruik van VR. Inmiddels hebben ze intern een dedicated VR-team aangesteld, dat verantwoordelijk is voor de implementatie. Er is nu beleid, er zijn goede trainingsmogelijkheden en mensen nemen eigenaarschap over VR. Voor ons is dat ontzettend mooi om te horen.’

‘De design thinking in health care cursus was voor mij de highlight van 2020!’ – Jasper de Haan, GGZ Delfland.

Voor wie is de cursus?

Na twee succesvolle edities in november 2020 en mei 2021 komt er nu dus een derde editie, van 4 tot en met 19 november. Er is nog ruimte voor deelnemers. Voor wie de cursus geschikt is? ‘Voor iedereen die worstelt met een complex verandervraagstuk in de gezondheidszorg,’ zegt Tessa. ‘En dan bedoel ik ook echt iedereen. In de eerste twee edities hebben we deelnemers gehad van allerlei achtergronden. Medische professionals, onderzoekers en ingenieurs. Maar ook gezondheidswetenschappers, eigenaren van startups in de medtech-sector en verrassend veel beleidsmedewerkers. De deelnemers kwamen uit Delft en Rotterdam, maar ook uit andere Europese landen. Dat levert interessante inzichten en discussies op.’

Concrete handvatten

De komende cursus wordt gegeven door Tessa, Anna Birgersdotter (hoofd van de Unit for Bio-entrepreneurship van het Zweedse Karolinska-instituut) en Prof. Dr. John Clarkson (professor Engineering Designing aan de Universiteit van Cambridge in Engeland). Voor professionals, door professionals dus. Er is plaats voor slechts twintig deelnemers. ‘Omdat we veel persoonlijke feedback geven,’ verklaart Tessa. ‘We werken in kleine groepjes, die per workshop wisselen. Dat wordt door iedereen als waardevol ervaren. Net als het feit dat je echt met concrete handvatten en een implementatieplan de cursus afrondt, zodat je hetzelfde traject met collega’s in je eigen organisatie kunt doorlopen. Met de hand op mijn hart kan ik zeggen dat alle deelnemers anders hebben leren kijken naar hun organisatie en effectief hebben leren innoveren. En dat binnen twee weken!’

De volgende editie van D-THINK HEALTH vindt plaats van 4 tot en met 19 november 2021. Net als de voorgaande twee edities is de cursus volledig ONLINE. Meer informatie over de inhoud vind je op dthinkhealth.com.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Disclaimer
Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.