
Het is geen geheim dat de COVID-19-pandemie een vernietigende impact heeft gehad op wereldwijde supply chains. De kwetsbaarheid van supply chains is nog niet afgenomen. In juli 2021
meldde de onderzoeksafdeling Stastica dat 56% van de retailers wereldwijd in 2020 te maken kreeg met gematigde verstoringen van de supply chain als gevolg van de pandemie. Daarbij werd ten minste 12% met zware verstoringen geconfronteerd.
De razendsnelle opkomst van e-commerce sinds het begin van de pandemie, in combinatie met wereldwijde handelsbeperkingen en veranderend consumentengedrag, heeft de kracht van de supply chains als nooit tevoren op de proef gesteld.
23% van alle wereldwijde verstoringen vond in de eerste helft van 2021 in Europa plaats.
Om verstoringen te voorkomen, die leiden tot omzetverlies en negatieve klantervaringen, moeten bedrijven streven naar meer veerkracht en flexibiliteit in hun supply chain management (SCM)-strategieën. Volgens
de Boston Consulting Group is de meest effectieve manier om de veerkracht van de supply chain op te bouwen een grotere flexibiliteit, digitalisering van de supply chain en een vroegtijdige SCM-planning.
Een betere kijk op de uitdagingen
Het wereldwijde tekort aan halfgeleiderchips dat organisaties bedreigt, is een goed voorbeeld van de gevolgen van slechte SCM-planning. Van computers en smartphones tot auto's en huishoudtoestellen, halfgeleiderchips zijn de basis van het merendeel van 's werelds elektrische en consumententechnologieproducten. Naarmate gezinnen zich aanpasten aan winkels die gesloten waren, werken op afstand en virtueel leren, schoot de vraag naar cloudcomputingdiensten en digitale apparaten omhoog. Dit leidde tot
enorme pieken in bestellingen bij aanbieders van cloudinfrastructuur, die op hun beurt het aanbod uitputten en de productie vertraagden.
Bedrijven in zwaarder getroffen sectoren, zoals de automobielindustrie en de industriële productie, die aanvankelijk hun orders annuleerden door de verminderde vraag, hadden geen effectieve planning om in te spelen op een terugkeer van de vraag. Met inefficiënte supply chains en operationele modellen die zwaar leunden op ‘just-in-time’-levering van onderdelen, was de auto-industrie niet veerkrachtig en flexibel genoeg om het hoofd te bieden aan verstoringen als gevolg van de tekorten.
Navigeren door schommelingen in consumentengedrag
Een efficiënte SCM-strategie is essentieel voor het beheer van de wisselingen in de vraag die het gevolg zijn van snelle veranderingen in het consumentengedrag. De pandemie heeft bestaande winkelgewoonten van consumenten veranderd (versnelde elektronische handel) en een reeks nieuwe gewoonten ingevoerd (paniekaankopen), waardoor bedrijven hun planning in een vroeg stadium moeten opvoeren en de sectoroverschrijdende samenwerking met leveranciers moeten verbeteren. Met een betere planning en samenwerking kunnen supply chain managers:
- Zich snel aanpassen aan veranderingen in consumentengedrag die vraagschommelingen veroorzaken
- De flexibiliteit van de supply chain benutten om verstoringen te voorkomen
- Bottlenecks in realtime voorkomen, identificeren en verlichten om out-of-stocks te vermijden.
Door out-of-stocksituaties te vermijden en op hun beurt te voldoen aan de vraag van de consument, kunnen bedrijven een consistente klantenservice bieden die helpt merkloyaliteit op te bouwen en de winstmarges te verhogen.
Gebruik van geavanceerde technologie en data-analyse
Het omarmen van de digitalisering van de supply chain kan supply chain-managers in staat stellen effectieve SCM-strategieën te ontwikkelen door vroege planning te koppelen aan uitvoering. Het gebruik van geavanceerde SCM-oplossingen waarin kunstmatige intelligentie en machine learning zijn geïntegreerd, kan leiden tot meer geautomatiseerde data-analyses en realtime inzicht bieden in elke fase van de supply chain. Dit stelt bedrijven in staat om hun voorraadniveaus en arbeidsmiddelen beter te optimaliseren om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Bovendien bevorderen de inzichten die worden gegenereerd door de geautomatiseerde analyse van voorraadgegevens en POS-gegevens (Point-of-Sale) het planningsproces van de supply chain. Dit gebeurt door de belangrijkste belanghebbenden te vertellen welke specifieke acties op elk moment moeten worden ondernomen om problemen op te lossen of te voorkomen. Deze zeer voortschrijvende instructies zijn de sleutel tot het creëren van uitstekende klantervaringen die bedrijven een concurrentievoordeel geven ten opzichte van branchegenoten.
De bedrijven die vroegtijdige SCM-planning, supply chain resilience en geavanceerde voorspelling combineren, kunnen zich beter positioneren om ten volle te profiteren van omzetgenererende kansen en de weg naar herstel te vervolgen.
Bezoek de
website van Zebra voor meer informatie over hoe prescriptive analytics kan worden gebruikt om SCM te verbeteren.