Meer dan de helft van bedrijven verweert zich niet goed genoeg tegen cyberaanvallen

Onderzoek van Accenture laat belangrijkste kenmerken van cyberweerbaarheid zien

| Accenture | 3 min | 5 november 2021 9:57
Afbeelding: Het gemiddeld aantal aanvallen per bedrijf | Copyright: Accenture
Meer dan de helft (55 procent) van de grote bedrijven houdt cyberaanvallen niet effectief tegen, ontdekt aanvallen te laat en verhelpt ze niet of vermindert de impact van aanvallen niet, zo blijkt uit een nieuw jaarlijks onderzoek van Accenture.

Het State of Cybersecurity Resilience 2021 onderzoek van Accenture is gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.700 executives wereldwijd en onderzoekt in welke mate organisaties prioriteit geven aan cybersecurity, wat de effectiviteit van hun huidige security-inspanningen is en wat de resultaten van hun investeringen in cybersecurity zijn.

Cybersecurity-uitgaven nemen toe

Uit het onderzoek blijkt dat vier op de vijf respondenten (81 procent) van mening is dat “het voorblijven van de hackers een voortdurende strijd is die met onhoudbare kosten gepaard gaat” – dit is een stijging van 69 procent ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. Tegelijkertijd heeft 82 procent van de respondenten hun uitgaven voor cybersecurity het afgelopen jaar verhoogd, maar is het aantal geslaagde aanvallen - waaronder ongeoorloofde toegang tot data, applicaties, diensten, netwerken of apparaten - met 31 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot gemiddeld 270 keer per bedrijf.

Kelly Bissell, wereldwijd verantwoordelijk voor Accenture Security: "Van doorsnee cybercriminelen tot geraffineerde hackgroepen, cybercriminelen worden steeds creatiever in het vinden van nieuwe manieren om hun aanvallen uit te voeren. Uit onze analyse blijkt dat organisaties zich te vaak uitsluitend op bedrijfsresultaten richten wat vaak ten koste van cybersecurity en waardoor er een hoger risico ontstaat. Hoewel het niet eenvoudig is om de juiste balans te vinden, weten organisaties die een duidelijk beeld van alle mogelijke dreigingen hebben en cybersecurity in hun beleid prioriteren, een hoger niveau van cyberweerbaarheid te realiseren.”

Toename in cyberaanvallen via derde partijen

Het rapport benadrukt de noodzaak om inspanningen voor cybersecurity op te voeren en ook met de omgeving buiten het bedrijf rekening te houden. De focus moet liggen op het gehele ecosysteem, omdat indirecte aanvallen – dat wil zeggen: succesvolle aanvallen op organisaties via de toeleveringsketen – blijven toenemen. Ter illustratie: ondanks het feit dat tweederde (67 procent) van de organisaties denkt dat hun ecosysteem veilig is, waren het afgelopen jaar 61 procent van alle cyberaanvallen indirecte aanvallen, tegen 44 procent het jaar daarvoor.

Daarnaast laat het onderzoek zien dat een kleine groep bedrijven niet alleen uitblinkt in cyberweerbaarheid, maar ook in de mate van het rendement op investeringen in cybersecurity omdat zij dit onderdeel maken van de bedrijfsstrategie. In vergelijking met andere organisaties is de kans groter dat deze bedrijven:
  • een balans tussen cybersecurity en bedrijfsdoelstellingen vinden;
  • rapporteren aan de CEO en de Raad van Bestuur en een veel hechtere band met de business en de CFO hebben;
  • vaak overleggen met CEO's en CFO's bij het ontwikkelen van de cybersecuritystrategie van hun organisatie;
  • hun organisatie beschermen tegen verlies van data;
  • security in hun cloudomgeving integreren;
  • de robuustheid van hun cybersecurityprogramma minstens een keer per jaar meten.
"Meer uitgeven aan cybersecurity zonder dat dit nauw aansluit bij de business maakt je organisatie niet veiliger", zegt Jacky Fox, Group Technology Officer bij Accenture Security. "Als het gaat om het beheersen van cyberrisico's, kunnen organisaties het zich niet veroorloven om achterover te leunen. Om duurzame en meetbare cyberweerbaarheid te bereiken, moeten Chief Information Security Officers afstand nemen van silodenken ten aanzien van cybersecurity en samenwerken met de juiste executives in hun organisatie om een 360-gradenbeeld van de bedrijfsrisico's en -prioriteiten te krijgen."

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Accenture
Accenture is een wereldwijd toonaangevend bedrijf in de zakelijke dienstverlening, dat een breed scala van diensten aanbiedt op het gebied van strategie en consulting, technologie en interactieve en operationele dienstverlening, met digitale mogelijkheden voor al deze diensten. We combineren ongeëvenaarde ervaring en gespecialiseerde mogelijkheden in meer dan 40 industrieën - mogelijk gemaakt door 's werelds grootste netwerk van centra in Advanced Technology en Intelligent Operations. Met onze mensen die klanten bedienen, biedt Accenture voortdurende innovatie om klanten te helpen hun prestaties te verbeteren en blijvende waarde te creëren in hun gehele onderneming.
Meer over Accenture
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.