Bewegend leren doe je met next level exergames

Fontys zoekt het uit binnen het Vitality Living Lab project

| Fontys Hogeschool ICT | 3 min | 16 november 2021 17:29
De grote sportbonden sloegen alarm; kinderen bewegen te weinig. Basisscholen verkennen bewegend leren, maar door de focus op cognitieve ontwikkeling blijft de ruimte binnen het curriculum beperkt. Hoe kunnen we dat oplossen, zeker nu ook het dagelijks leven van kinderen steeds digitaler wordt? Wouter Sluis-Thiescheffer, research lead Applied Games bij Fontys, ziet kansen in het combineren van bewegend leren en exergames, waarbij bewegings- en cognitieve ontwikkeling hand in hand gaan. Kan je de ontwikkeling van kinderen op beide vlakken stimuleren en monitoren met slimme games? Fontys zoekt het uit binnen het Vitality Living Lab project.

Exergames

Games houden ons bezig. Of het nu marketinggamificatie is of de badges die je met je hardloopapp kan verdienen, ze zijn effectief. Exergames bevatten alle game-elementen (doelgericht, set regels, uitdaging, feedback), maar combineren dat met beweging, legt Sluis-Thiescheffer uit: "Een exergame is ingericht om een fysieke activiteit te stimuleren. Ze maken het makkelijker om je te concentreren op de activiteit, werken drempelverlagend en zijn soms een duwtje in de rug. Zelfs de app die je gebruikt om fiets- of hardloopactiviteiten te loggen bevat een paar ‘speelse’ elementen, maar een echte exergame laat je dus spelenderwijs bewegen."

Zwemspellen, wipstoelen en revalideren

Fontys werkt al lange tijd met diverse partners aan exergames. Een voorbeeld is het ontwikkelen van een interactief zwembad, waar veel gamemogelijkheden zijn voor aquasport, therapeutische activiteiten en zwemmen voor ouderen. Of een project om zitten een actiever te maken met bankjes met sensoren die een interactie stimuleren met licht, geluid of een ander bankje. Waar Sluis-Thiescheffer vooral trots op is, zijn gamificatieprojecten met revalidatietrainingen: "Kinderen met cerebrale parese zitten vaak wel anderhalf uur per dag voor oefeningen op een fietstrainer. Dat is saai en monotoon, ze vallen er zelfs bij in slaap. Door hier een game aan te koppelen, die speelt met de weerstand van de fietstrainer, verhelp je dat. Plezier in het trainen gaat dan omhoog, maar ook de participatie en uiteindelijk het succes van de revalidatie."

Bewegend beter leren rekenen?

Exergames en bewegend leren zijn niet nieuw, maar de innovatiekans ligt in het koppelen van cognitieve ontwikkeling en beweging volgens Sluis-Thiesscheffer uit: "Door de twee samen te brengen, zorg je voor een efficiënte integratie van beweging in bestaande lessen. Daarvoor willen we de bewegingsontwikkeling van scholieren monitoren en kijken welke koppelingen we kunnen maken op basis van die data. Een scholier die bijvoorbeeld balcontrole moet ontwikkelen, maar ook zijn tafels moet leren kan je bijvoorbeeld een balspel laten doen met sommen. Onze partners Embedded Fitness en Picoo hebben daar technologie voor ontwikkeld, welke we ook in huis hebben. Zo kunnen we zelf exergames ontwikkelen en testen zodat we beweegstimulering in het lager onderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat is het soort verkenning die we willen doen binnen dit project." Naast de combinatie van cognitie en beweging liggen er natuurlijk meer kansen; data kan helpen onderwijs nog meer af te stemmen op individuele leerlingen. Dit is wat het project beoogd te herkennen in een verkennend traject gedurende het komende jaar.

Vitality Living Lab

Het project GROWTHmoves: exergames voor de basis is gehonoreerd met een KIEM GoCI regeling voor 1-jaar durend verkennend onderzoek vanuit Nationaal Regieorgaan SIA en vindt plaats binnen het Vitality Living Lab project. Hierbij wordt ook samengewerkt binnen Fontys met Fontys Sporthogeschool, Fontys Hogeschool Pedagogiek en netwerkpartner Sports and Technology. In de ontwikkeling van exergames werkt Fontys samen met Embedded Fitness en Picoo.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Fontys Hogeschool ICT
Fontys is de grootste kwaliteitshogeschool van Zuid-Nederland. Onze opdracht: inspirerend, uitdagend en hoogwaardig hoger beroepsonderwijs bieden en praktijkgericht onderzoek doen dat écht iets betekent voor de samenleving. Ons onderwijs en het onderzoek dat wij uitvoeren, sluiten direct aan bij actuele en toekomstige vragen en behoeften van onze studenten, het werkveld en de (regionale) samenleving. Samen met onze partners willen wij de vragen van de toekomst formuleren, agenderen, onderzoeken en waar dat kan oplossen.
Meer over Fontys Hogeschool ICT
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.