De toekomst van logistiek: verandering en groei beheersen met de juiste strategie

BluJay/E2open geeft bedrijven een overzicht van de kansen en uitdagingen voor de transportsector in de post-coronaperiode

| BluJay | 3 min | 17 november 2021 11:46
Afbeelding: World connection | Copyright: BluJay
De transport- en logistieke sector ervaart enorme disrupties. Net als vele andere sectoren werd ook deze sector getroffen door de coronapandemie als gevolg van grenssluitingen, afnemende vraag en productieverliezen.

In een brief ter gelegenheid van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) in New York waarschuwden internationale transportverenigingen zelfs voor een instorting van de wereldwijde supply chains als gevolg van de coronacrisis. Tegelijkertijd heeft de groei van online retail door de coronapandemie laten zien dat het een belangrijk onderdeel is van de logistiek. Roel Assies, VP Sales EMEA bij BluJay/E2open, legt uit wat de uitdagingen én mogelijkheden voor de toekomst zijn voor de logistieke sector.

Breed scala aan drijvende krachten

Duurzaamheid en digitalisering zijn belangrijke thema's voor het vermogen van de logistieke sector om zich aan te passen aan de snelle veranderingen. B2B-klanten verwachten steeds vaker real-time inzicht, flexibiliteit en betrouwbaarheid, terwijl tegelijkertijd supply chains ook continu in ontwikkeling zijn. Tegen deze achtergrond wordt weerbaarheid tegen zulke verstoringen steeds belangrijker.

Ook de concurrentie verandert: er komen steeds weer nieuwe spelers op de markt, zoals digitale transportplatforms. Tegelijkertijd worden er meer duurzame oplossingen ontwikkeld, bijvoorbeeld voor stadsdistributie met fietsen. Operational excellence en kostenefficiëntie stellen de concurrentiepositie van het bedrijf veilig en kunnen tegelijkertijd een bijdrage leveren aan duurzaamheid – bijvoorbeeld in de vorm van een betere inzet van voertuigen. Digitale tools en platforms kunnen op die manier een effectieve bijdrage leveren aan het besparen van hulpbronnen. Voorbeelden hiervan zijn brandstofbesparend rijden of het vermijden van rijden met lege vrachtwagens.

Logistiek vergroenen

Volgens de E-Shopper Barometer van DPD let gemiddeld 46 procent van de consumenten bij een aankoop op het milieuaspect. 69 procent zou zelfs bereid zijn meer te betalen voor klimaatvriendelijke producten en diensten. De EU streeft ernaar de uitstoot van broeikasgassen te verminderen door transport tegen 2050 met zestig procent te verminderen ten opzichte van 1990. Naast het gebruik van alternatieve brandstoffen, kunnen vrachtwagens met een betere capaciteitsbenutting en kortere wachttijden allemaal bijdragen aan het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen en de hoeveelheid CO2-emissies gerelateerd aan vervoersdiensten.

Big data als prognose- en controletool

Het gebruik van big data is een pijler van het zogenaamde Logistiek 4.0, waarin analyses, data en machine learning met elkaar verweven zijn én elkaar aanvullen. Doorslaggevend voordeel: het verzamelen en analyseren van data vergemakkelijkt de administratie van operationele processen en maakt het mogelijk voorspellingen te doen over externe factoren, zoals klanten of markttrends. Het gebruik van big data in de logistieke sector verkleint het risico op een tekort of overschot aan goederen in het magazijn door een betere verdeling van middelen.Tegelijkertijd verbeteren de klantserviceprocessen.

Met onze oplossingen ondersteunen we bedrijven in de supply chain specifiek bij het digitaliseren van hun workflows. Denk bijvoorbeeld aan ons providerportaal TMS, dat bedrijven meer controle en transparantie geeft bij het betalen voor inkomende vracht. Of de MobileSTAR Driver App, die zorgt voor naadloze communicatie tussen dispatchers en chauffeurs. Op deze manier zetten we koers naar groei in het belang van al onze stakeholders, van fabrikanten tot retailers, vrachtdienstverleners en eindgebruikers.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over BluJay
BluJay Solutions levert supply chain-software en -diensten aan ‘s werelds meest vooruitstrevende retailers, distributeurs, expediteurs, fabrikanten en logistieke dienstverleners. Het BluJay Global Trade Network transformeert supply chain-logistiek en maakt het mogelijk voor klanten om de krachten te bundelen met ruim 40.000 internationale partners die verbonden zijn aan het netwerk. Met BluJay kunnen organisaties snellere handel bedrijven, hun supply chain-waarde inzetten om concurrentievoordeel te behalen en vooruit te kijken om hun toekomst in de wereldwijde economie te versterken.
Meer over BluJay
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.