Op weg naar een zero-emissie toekomst: de technologieën die ons daar gaan brengen

In gesprek met Arjan van Rooijen, Senior Vice President Product bij EVBox, over de innovaties in en toekomst van elektrische mobiliteit

| EVBox | 6 min | 24 november 2021 10:03
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: EVBox
De afgelopen maand stond in het teken van de internationale klimaattop in Glasgow. De meningen over de resultaten zijn verschillend, maar één ding is wel duidelijk geworden: het tijdperk van fossiele brandstoffen loopt ten einde. EVBox Group, leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen, is gematigd over de uitkomsten van de klimaattop, maar bovenal tevreden over de richting waar we naartoe werken met name kijkende naar de stappen die gezet worden richting de uitfasering van de brandstofwagen. Wij spraken Arjan van Rooijen, Senior Vice President Product bij EVBox, over de innovaties in en toekomst van elektrische mobiliteit.

Laten we eerst beginnen bij de afgeronde klimaattop. Daar is veel besproken, maar op welke manier hebben de beloftes van deze top invloed op de producten en diensten van EVBox nu en in de toekomst?

We zijn erg blij met de aandacht en focus op het verbeteren van het klimaat. Als EVBox streven we naar een zero-emissie toekomst en dat kunnen we alleen bereiken door samen te werken. Je ziet dat het moeilijk blijft om met zoveel landen overeenkomsten te sluiten, maar het belangrijkste is dat er nu echt een signaal is afgegeven dat het tijdperk van fossiele brandstoffen is afgelopen. Hiermee is de omschakeling naar duurzame energie echt ingezet.

De beloftes die op de klimaattop zijn gemaakt zullen niet van de een op andere dag invloed hebben op onze producten en diensten, maar ze zorgen er eigenlijk voor dat de verschuiving naar elektrisch rijden nog meer wordt ingezet. Dit betekent dat onze producten en diensten alleen maar relevanter zullen worden.

Specifiek wil ik de doelstelling, om vanaf 2040 alleen nog maar compleet uitstootvrije vrachtwagens en bussen te verkopen, uitlichten. Wij hebben al langer een focus op de elektrificatie van de transportsector, maar met deze doelstelling zal de verschuiving op een hoger tempo worden ingezet. Dit gaat invloed hebben op onze focus voor de komende jaren om ervoor te zorgen dat elektrificatie in transport net zo populair zal worden als elektrisch rijden in personenvervoer.

Wat zou de spin-off hiervan zijn voor de huidige en toekomstige innovatie binnen EVBox?

Op dit moment zien we bij EVBox dat de grote hoeveelheid laadpalen nog altijd wordt geproduceerd voor thuis en op het werk laden. Met de nieuwe doelstellingen in het achterhoofd verwacht ik dat er een enorme groei zal plaatsvinden naar de vraag van snelladers voor de transportsector.

Wat hierin zeer belangrijk is, is de schaalbaarheid van de productarchitectuur. Een innovatie die we in al onze producten hebben doorgevoerd is dat de laadpalen schaalbaar zijn. Op dit moment werken de producten op de techniek waar nu de vraag naar is, maar ze kunnen meegroeien met de uitbreidingen (zoals voor de transportsector) die eraan komen. Bijvoorbeeld met onze modulaire snellader kan je starten met 90kW of 150kW, maar later uitbreiden naar 240 kW. Hierdoor bespaar je op dure upgrades van je elektriciteitsnet en kun je meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd opladen. Zo hoeven bedrijven niet hun laadpaal te vervangen na een jaar of twee, maar kunnen zij door middel van de opschaling in de architectuur van de laadpaal hun eigen klanten blijven voorzien.

EVBox staat bekend om zijn alles-in-één laadoplossing met onder andere de aanbieding van hardware en software. Welke specifieke technologische innovatie ziet u voor zich op zowel het vlak van HW als SW?

Zoals ik net aangaf is de schaalbaarheid een belangrijke stap. Met die schaalbaarheid maak je laadpalen die toepasbaar zijn in verschillende situaties zoals thuis, op het werk, of snelladers langs de snelweg en bij winkels. Door deze lokale oplossingen te creëren zorg je voor een betere afstemming in de energiebehoefte. Hiermee wordt iedereen meer zelfvoorzienend en bespaar je een hoop kosten. Technologieën in hardware en software die dit mogelijk maken zijn onder andere smart charging en vehicle-to-grid (V2G).

Met smart charging wordt de beperkt beschikbare laadcapaciteit verdeelt, zonder dat elektrische rijders hier last van hebben. V2G-technologie maakt het mogelijk om energie die is opgeslagen in elektrische voertuigen terug te leveren aan het net, waardoor energie wordt teruggegeven op momenten van piekvraag. Op deze manieren wordt voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt en blijft het laden van elektrische auto's betaalbaar.

Ik voorzie dat deze technologieën een hoofdrol gaan spelen in de komende tijd en dat wij als EVBox hier ook verder op zullen gaan innoveren. Dit soort technologieën geven de elektrische rijder namelijk een bepaalde vrijheid en onafhankelijkheid in de toekomst.

Hoe kijkt u aan tegen toekomstige mobiliteit in het algemeen? Voorziet u uitbreiding of samenwerking met partijen op het vlak van andere modaliteiten als elektrische fietsen, scooters, etc.?

Wij blijven ons in de komende jaren richten op elektrisch rijden op basis van batterijen. De innovaties die je hier benoemt omtrent elektrische kleine mobiliteit zijn zeker interessant en kunnen goed aansluiten op de laadproducten die wij leveren. Het is opnieuw een deel van de sector die kan bijdragen aan de doelstelling van een zero-emissie toekomst.

In het algemeen denk ik dat er een belangrijk punt is dat wij als speler in de elektrische mobiliteit moeten aanpakken: de angst van de bestuurder om de stap te zetten naar elektrisch rijden. Wat ik graag duidelijk wil maken is dat de auto zowel het probleem als een deel van de oplossing is. Als je efficiënt de overcapaciteit in je auto kan laden en je auto kan gebruiken als powerbank dan is de auto meer de oplossing. Combineer dat met onze slimme laadpalen en je wordt minder afhankelijk van het net en houdt de kosten laag. Daarnaast investeren wij veel in het uitbreiden van de infrastructuur zodat een bestuurder zijn auto niet alleen thuis, op het werk, maar ook bij de kapper, supermarkt en het tankstation kan opladen.

Als laatste vraag: hoe kijken jullie als EVBox naar alternatieven als waterstof?

Waterstof is een ontwikkeling die op dit moment belangrijk is voor de lange afstand transportsector op de weg, maar ook voor vliegtuigen en schepen. Het is een ontwikkeling die bijdraagt aan de energietransitie wat sowieso positief is, maar het blijft wel beperkt tot een deel van de mobiliteit.

Wanneer we breed kijken naar alle onderdelen van mobiliteit dan is het rendement van elektrisch en de batterij veel groter. Voor elektrisch rijden is er geen overcapaciteit in groene energie nodig die waterstof wel nodig heeft om duurzaam te zijn. Dat maakt dat volledig elektrisch rijden meer toepassingen heeft voor alle andere soorten transport en vervoer. In 2019 reden er bijvoorbeeld 242,7 miljoen personenauto’s in vergelijking tot 6,2 miljoen medium tot zware voertuigen op de Europese wegen. Met de innovaties die op dit moment plaatsvinden op het gebied van de elektrificatie van de transportsector moeten we echt de focus hebben op elektrisch om duurzaam rijden rendabel en aantrekkelijk te maken voor elke bestuurder.

Uiteindelijk willen wij ervoor zorgen dat niet alleen de elektrisch rijders, maar ook andere bestuurders zich comfortabel gaan voelen met het elektrisch rijden. De technologische innovaties die wij implementeren en blijven doorontwikkelen, spelen hierin een cruciale rol. Ik hoop dat we bij de volgende klimaattop kunnen laten zien dat wij als industrie het verschil hebben gemaakt.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Goed (4 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over EVBox
EVBox Group is opgericht in 2010 en versnelt sindsdien de adoptie van elektrisch vervoer door het bieden van alles-in-één-laadoplossingen aan bedrijven en particulieren wereldwijd. EVBox Group maakt elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk met een uitgebreid aanbod aan commerciële laadstations en (ultra)snelladers van EVBox tot schaalbare, open source laadbeheersoftware van Everon.

Als dochteronderneming van ENGIE, loopt EVBox Group voorop in onderzoek naar en ontwikkeling van innovatieve laadtechnologieën in meerdere laboratoria en fabrieken door heel Europa en Noord-Amerika. Vanuit kantoren in onder andere Parijs, Chicago en Amsterdam, werkt EVBox Group voortdurend aan een schonere toekomst voor ons vervoer.
Meer over EVBox
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.