Dominante IT ontwikkelingen bepalen channel succes in 2022

Waar moeten channel experts rekening mee houden?

| Citrix | 3 min | 29 november 2021 17:16
Copyright: Citrix
Veranderingen in IT domineren de focus van veel bedrijven en instellingen. Om mee te kunnen bewegen met alle ontwikkelingen, moeten zij steeds dynamischer worden. Van de groeiende acceptatie van hybrid- en multi-cloudomgevingen onder invloed van de aanhoudende coronamaatregelen, tot gewichtige securityvraagstukken na een jaar vol ransomware. En natuurlijk het almaar groeiende belang van data. Deze ontwikkelingen hebben ook invloed op het channel landschap in 2022 en daarna. Waar moeten channel experts rekening mee houden?

Geen periodieke, maar constante verkoop

Een onvermijdelijk effect van de verschuiving naar de cloud, is dat channelpartners andere businessmodellen moeten implementeren. Natuurlijk blijft het belangrijk om opportunities te spotten én te closen. Maar de verschuiving naar de cloud betekent een verschuiving naar subscription-modellen. En daarmee wordt monitoring op actief gebruik essentieel om churn te voorkomen. Ook doorlopende up- en cross selling wordt daarmee belangrijker, zegt André Lodewijks, Channel Director Western and Southern Europe bij Citrix: “Door constant het gebruik van de geïmplementeerde systemen te monitoren, ben je als partner in staat om te identificeren waar nieuwe tools meerwaarde kunnen bieden, of waar bestaande tools effectiever kunnen worden gebruikt.”

Van catalogus naar marktplaats

De verschuiving naar de cloud verandert niet alleen de manier waarop partners de markt adresseren. Ook het koopgedrag van gebruikers wordt anders. Wanneer zij in de taal van (multi)cloud beginnen te denken, gaat het steeds meer over ecosystemen: wie doet wat in mijn omgevingen? Met welke mogelijke blokken bouw ik mijn systemen? Marktplaatsen zullen belangrijker worden en eindelijk de productcatalogus verdrijven. Niet alleen marktplaatsen van vendors, maar óók marktplaatsen van partners. Deze marktplaatsen draaien om de expertise en niche van de channelpartner en hoe goed hij in staat is om met hun selectie van oplossingen aan de klantvraag te voldoen.

Kennis is relevantie

Diepgaande kennis van de bedrijfsvoering van klanten wordt essentieel, want de toekomst van channel sales is een constant samenspel van monitoring en advisering. Deze advisering gaat verder dan specs: HR- en businessteams zijn als stakeholders even belangrijk geworden als de IT-afdeling. Dat betekent dat channelpartners zich veel meer moeten verdiepen in hun klanten. Maar het betekent ook dat ze hun grenzen moeten kennen: de wereld van IT is zo complex dat succesvolle partners keuzes moeten maken in welke technologieën ze zich gaan verdiepen. Lodewijks ziet hier een belangrijke ontwikkeling om op in te spelen: “In de toekomst ligt daar het onderscheidend vermogen voor channelpartners - dezelfde insteek rond advisering en oplossingsgerichtheid, maar op basis van verschillende bouwstenen en omringende dienstverlening.”

Gezamenlijke versnelling

Om toekomstbestendig te blijven, moeten partners en vendors nauwer samenwerken om klanten te ondersteunen in hun uitdagingen. Langdurige samenwerking wordt daarin de norm, waarin de toegevoegde waarde van oplossingen doorlopend moet worden bewezen en actief gebruik de maatstaf wordt van succes in channel sales.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Tags
Citrix
Over Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) streeft naar een wereld waarin mensen, organisaties en dingen veilig verbonden en beschikbaar zijn, zodat het buitengewone mogelijk wordt. Citrix helpt klanten de toekomst van werk opnieuw uit te vinden door de meest uitgebreide beveiligde digitale werkplek te bieden, waarin alle apps, data en diensten die mensen nodig hebben om productief te zijn verbonden worden en waar IT eenvoudig complexe cloudomgevingen kan opzetten en beheren.
Citrix Systems, Inc. Citrix, the Citrix logo, and other marks appearing herein are the property of Citrix Systems, Inc. and may be registered with the U.S. Patent and Trademark Office and in other countries.  All other marks are the property of their respective owners.
Meer over Citrix
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.