Webshops informeren Nederlanders onvoldoende over duurzame shopping- en verzendopties

Slechts 13% geeft aan voldoende informatie te ontvangen over negatieve impact van online bestelling op milieu

| Manhattan Associates | 3 min | 1 december 2021 9:18
Afbeelding: Negatieve impact van online bestellingen op het milieu | Copyright: Manhattan Associates
We kunnen er anno 2021 niet meer omheen: we moeten proberen waar het kan duurzamer te leven. Vorige maand werd er tijdens de klimaattop in Glasgow nog flink onderhandeld om een duurzamere toekomst te realiseren. Toch valt er op de korte termijn winst te behalen wanneer consumenten zich bewuster worden van hun ecologische voetafdruk, ook tijdens het online winkelen dat nu door de lockdown in ons land nóg populairder lijkt te worden.

Voor de consument is het lastig om bewuster te winkelen als hij of zij geen inzicht heeft in de impact van online bestellen op het milieu. Zo zegt meer dan de helft van de Nederlanders (57%) niet genoeg geïnformeerd te worden door webshops over het effect van hun aankoop, slechts dertien procent vindt dat dat wel gebeurt en 30 procent staat hier neutraal in. Dat blijkt uit onderzoek[1] van Manhattan Associates, leverancier van supplychain- en omnichanneloplossingen.

Duurzaamheid zien als kans

Ondanks dat het merendeel van de consumenten vindt dat zij niet goed worden geïnformeerd is meer dan een kwart (29%) zich wel bewust van de negatieve impact van online bestellingen. Toch is dit voor hen geen reden om minder online te kopen.

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: “Er is binnen retail veel focus op de klantervaring en hierbij spelen leveringssnelheid en inzicht in bezorgtijd een grote rol, maar er wordt nog maar weinig inzicht gegeven in de meest duurzame leveringsoptie. Dat is een gemiste kans, zeker in de huidige tijd. Met de juiste informatie kunnen consumenten een betere afweging maken tussen de verschillende opties. Als retailer lever je hiermee een positieve bijdrage aan de verduurzaming van logistiek en bied je de bewuste consument bovendien een service die aansluit bij zijn of haar behoeften. Daarnaast geeft het webwinkeleigenaren meer flexibiliteit met voorraden en leveringen.”

Groenere aankoopbeslissingen

Een voorbeeld van een stap die volgens Van den Broecke in het bestelproces efficiënter kan worden ingericht, is de mogelijkheid om een bestelling te kunnen wijzigen na bijvoorbeeld 30-60 minuten. “Dit kan bij de meeste webshops niet. Nadat consumenten de transactie hebben voltooid, hebben ze gewoonweg geen kans meer om de bestelling te wijzigen, te annuleren of aan te vullen. Mocht dit allemaal wel tot de mogelijkheden behoren, dan is het risico op retourzendingen ook meteen gereduceerd. Ons doel is om onze consumenten de mogelijkheid en de opties te geven om het fulfilmentproces te beïnvloeden, in de hoop dat ze uiteindelijk beter geïnformeerde en 'groenere' keuzes zullen maken op de lange termijn. Die technologie is voorhanden.”

Duurzame december

Het thuisbezorgen van online decemberaankopen is erg populair onder Nederlanders, twee derde (66%) vindt dit de fijnste optie. Veertien procent haalt het pakket het liefst op bij een pakketpunt en de kleinste groep (11%) laat cadeaus in de winkel bezorgen.
  1. Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Manhattan Associates
Manhattan Associates (NASDAQ: MANH) is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannel commerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supplychainexecutie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.

Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud en on-premise oplossingen, zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcentrum de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken.
Meer over Manhattan Associates
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.