&samhoud en Emma Kinderziekenhuis Amsterdam UMC vallen in de prijzen bij wereldwijde hackathon van Facebook

Rehabilination: kinderen werken op speelse wijze aan hun herstel met behulp van nieuwe technologie

| &samhoud creative tech | 3 min | 9 december 2021 19:08
Copyright: &samhoud creative tech
Het Emma Kinderziekenhuis en digitaal bureau &samhoud creative tech zijn als tweede geëindigd bij de Facebook Hackathon in de categorie Presence Platform. Doel van de hackathon is om een creatieve toepassing van VR te bedenken, waarbij de fysieke wereld en de digitale wereld overlappen en er een mogelijkheid is tot interactie. &samhoud zag hierin een kans om samen met het Emma Kinderziekenhuis een mixed reality beleving te ontwikkelen dat kinderen helpt met het revalideren na hun operatie. De jury koos uit 217 inzendingen wereldwijd, waaronder 67 in dezelfde categorie, en was onder de indruk van project 'Rehabilination' dat €40.000 prijzengeld in ontvangst nam. Facebook jury: "Deze inzending laat in onze ogen perfect zien welke rol technologie kan gaan spelen in het dagelijks leven van mensen."

Jaarlijks worden gemiddeld 4.500 kinderen geopereerd in het Emma Kinderziekenhuis, waarna vaak een lange en intensieve herstelperiode volgt. Prof. dr. Annemieke Buizer, kinderrevalidatiearts bij het Emma Kinderziekenhuis: "Veel van de patiënten die ik zie ondergaan een zware operatie en moeten maandenlang revalideren. Ze moeten eigenlijk opnieuw leren bewegen. Dit gaat in kleine stapjes, de eerste overwinning is bijvoorbeeld al overeind komen zitten in bed. Je kunt je voorstellen dat zo'n proces in het begin stressvol is voor een kind, maar op een gegeven moment ook saai kan worden”.

&samhoud en Emma Kinderziekenhuis zochten naar een oplossing om het revalidatieproces voor kinderen leuker, minder stressvol en beter te laten verlopen. Jip Samhoud, CEO van &samhoud creative tech: ”Voor deze hackathon van Facebook wilden we niet alleen een technologische innovatie bedenken, maar een oplossing creëren waar mensen écht iets aan hebben. Samen met het Emma Kinderziekenhuis hebben we ons gericht op het herstelproces van kinderen. Het is mooi om te zien dat we in anderhalve week iets gemaakt hebben waar veel mensen in geloven.”

Op een speelse manier revalideren

Rehabilination is ontstaan vanuit de gedachte dat een virtuele beleving waar het kind onderdeel van uitmaakt op een speelse manier kan helpen met revalideren. Door het gebruik van een VR-bril en twee controllers worden kinderen voorgesteld aan een digitale buddy die hen op een leuke manier helpt met het doen van oefeningen, het innemen van medicatie en het uitleggen van het herstelproces. Op de VR-bril zitten twee camera’s die de omgeving vastleggen. Kinderen zijn dan gewoon nog in de eigen woonkamer of behandelkamer maar met een laag virtual reality die in-blend met de echte wereld. Hierdoor lijkt het alsof de buddy ook daadwerkelijk naast hun bed staat. Vandaar de naam “Rehabilination” een samensmelting van het woord rehabilitation, wat revalidatie in het Engels betekent, en “nation”, verwijzend naar de digitale wereld waar de kinderen in stappen.

Door middel van spraakherkenningstechnologie en motion tracking kunnen kinderen ook daadwerkelijk interactie hebben met hun buddy, waardoor het extra leuk wordt om de oefeningen te doen. Zo vraagt de buddy de kinderen om (virtuele) kokosnoten in een mand te gooien, waardoor zij rechter op gaan zitten in hun bed. Ook laat Rehabilination voetstappen op de vloer waarnemen waardoor kinderen precies kunnen zien welke afstand er afgelegd moet worden. Er zijn er nog verschillende toepassingen mogelijk - Rehabilination kan zelfs voor de operatie begint al angst en stress ontnemen bij kinderen. Ze kunnen zich identificeren met de buddy die in hun eigen belevingswereld uitlegt wat hen te wachten staat.

Datagedreven herstel

Volgens Buizer is het doen van de oefeningen erg belangrijk in het revalidatieproces van kinderen. Door Rehabilination zijn kinderen gemotiveerder om deze oefeningen ook daadwerkelijk uit te voeren, zowel in het ziekenhuis als thuis. “Daarnaast kan de data die verzameld wordt tijdens het spel de therapeuten informatie geven over hoe de oefeningen verlopen. Maar ook of kinderen genoeg bewegen en over eventuele aandachtspunten waardoor therapeuten beter advies kunnen geven. Je kan dit met recht datagedreven herstel noemen.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over &samhoud creative tech
&samhoud creative tech is een digitaal bureau uit Amsterdam, gespecialiseerd in nieuwe technologieën zoals augmented- en virtual reality. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van innovatieve toepassingen voor nationale en internationale merken. Ook kende het bedrijf een wereldwijde primeur met de opening van de eerste virtual reality bioscoop.
Meer over &samhoud creative tech
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.