Verzamel openbare data op het web, maar verdrink er niet in!

Drie redenen waarom het verzamelen en analyseren van openbare data op internet de sleutel vormt tot een succesvolle digitale transformatie

| Bright Data | 4 min | 03 januari 2022 9:00
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: Bright Data
Veel bedrijven zijn bezig met een vorm van digitale transformatie. Ze hebben daarvoor data nodig, maar alleen bepaalde soorten data. Hier zijn drie redenen waarom het verzamelen en analyseren van openbare data op internet de sleutel vormt tot een succesvolle digitale transformatie.

De term 'digitale transformatie' wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Sommigen vatten het letterlijk op als het upgraden naar nieuwe servers, terwijl anderen denken dat het gaat om de adoptie van IoT-apparaten en het overschakelen op 5G. Op welke manier je ook kijkt naar digitale transformatie, in essentie is het een combinatie van processen, activiteiten en tools die de overgang mogelijk maakt van een offline omgeving naar een digitale omgeving.

Data zijn overal

Natuurlijk is het gebruik van data in de loop van de tijd aanzienlijk veranderd. Data dragen nu bij aan nieuwe bedrijfsmodellen en het bevorderen een klantgerichte aanpak. Bovendien leven we in een hyperverbonden wereld, waarin elke interactie een enorme hoeveelheid data genereert. Deze openbare data zijn onderdeel van digitale transformatie want ze spelen een belangrijke rol bij het beïnvloeden van bedrijfsinzichten, ontwikkeling en besluitvorming.

Uit onderzoek van Vanson Bourne blijkt dat bijna twee derde van de organisaties alternatieve databronnen gebruikt voor het ontwikkelen van bedrijfsstrategieën. Die data zijn bij meer dan de helft van de respondenten (59 procent) bepalend voor de investeringsstrategie.

Ook onderzoek van Forrester toont aan dat steeds meer beslissingen worden genomen op basis van kwantitatieve informatie. De rest van de beslissingen worden genomen op basis van onderbuikgevoel, ervaring of eigen mening. Data zijn dus essentieel om bedrijven te helpen digitaal te transformeren en weloverwogen beslissingen te nemen.

Waarom zijn data de sleutel tot het helpen van ondernemingen bij digitale transformatie? Hier zijn de drie belangrijkste redenen:

1. Het verzamelen van webdata is een strategische prioriteit voor wie digitaal wil gaan werken

Het gebruik van data door bedrijven staat nog in de kinderschoenen. Dat betekent dat het gebruik van data concurrentievoordeel biedt voor bedrijven die dit nu al doen en die streven naar digitale transformatie. Volgens Gartner zal in 2022 in 90% van de bedrijfsstrategieën data als een kritisch bedrijfsmiddel zien. Ook wordt data-analyse een essentiële competentie. Degenen die niet in staat zijn gegevens te verzamelen en te analyseren, zullen vanaf de zijlijn toekijken hoe hun concurrenten hun deel van de markt overnemen.

2. Webdata kunnen uw winkelcentrum digitaal transformeren

Covid-19 heeft alle bedrijfsregels en conventionele bedrijfsmodellen uit het raam gegooid omdat klanten zich meer en meer online begeven. Daarbij horen ook nieuwe regels, doelstellingen en verwachtingen. Bedrijven moeten gebruik maken van openbaar toegankelijke webdata om extra inzicht te krijgen in hun concurrenten, marktbewegingen en consumentengedrag.

Bovendien zorgt het verzamelen van die openbare data voor de nodige transparantie. Het biedt nauwkeurige marktonderzoeksgegevens aan alle marktpartijen, zodat zij openlijk kunnen concurreren. Deze ruwe gegevens helpen de e-commerce, de vastgoedsector en de detailhandel zich aan te passen aan veranderende trends en weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen in de toekomst.

3. Het verzamelen van webdata kan helpen de complexiteit van digitale transformatie te ontwarren

Elke dag worden er meer dan 2500 biljoen bytes aan data gegenereerd. Het grootste probleem met deze enorme webgebaseerde database is dat niet veel ervan zichtbaar of voor iedereen toegankelijk is.

Organisaties vinden het vaak moeilijk om toegang te krijgen tot data in elke regio in de wereld waar zij zich op willen richten. Daar komt bij dat data zelf ook heel complex zijn. Het is ruw, ongestructureerd, rommelig, en er is veel van! Ondernemingen die hun activiteiten digitaal willen transformeren, hebben data nodig, maar alleen bepaalde soorten data, zeker niet allemaal. Data is het water dat de economie voedt, maar je kunt verdrinken door er te veel van te hebben. Het is daarom cruciaal om ervoor te zorgen dat alleen de meest kritische gegevens worden verzameld om nauwkeurige besluitvorming te garanderen.

Aan de slag met data

De beste manier om de ruwe data te ontwarren is om vooraf te bepalen welk type data nodig is om de digitale transformatiedoelstelling van uw bedrijf te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door het klanttraject opnieuw te definiëren en die real-time gegevens te gebruiken in uw analyse. Vervolgens moet u vaststellen hoeveel gegevens nodig zijn. De beste manier om dit te doen is om relatief klein te beginnen en dan in de toekomst op te schalen als dat nodig is.

Een winkelier kan bijvoorbeeld kijken naar de top tien zoekopdrachten voor merken binnen een bepaalde Europese regio, en alleen binnen een bepaalde vakantieperiode, om te beslissen wat de beste artikelen zijn om in de uitverkoop aan te bieden.

Het omzetten van deze ruwe datasets in bruikbare inzichten zal uw besluitvorming verrijken. Het is echter wel een complexe klus. Daarom moet elk bedrijf dat data verzamelt en bepaalde API-technologieën en processen inzetten om deze te verzamelen. Een API-first platform is nodig om het verzamelen van data te automatiseren. API's kunnen ook samenwerking tussen teams verbeteren omdat er minder handmatige handelingen nodig zijn voor databases, infrastructuur en securitymanagement. Daarom is het voor organisaties van cruciaal belang te investeren in een webdataplatform dat hen voortdurend kan voorzien van de gegevens die zij nodig hebben. Organisaties hoeven geen besluiten meer te nemen op basis van onderbuikgevoel of giswerk. Ze kunnen vertrouwen op die ene bron die hen altijd de ware realiteit laat zien: het World Wide Web.
Auteur: Omri Orgad, Regional Managing Director bij Bright Data

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Goed (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Bright Data
Bright Data is een webdataplatform. Bedrijven vertrouwen allemaal op de oplossingen van Bright Data om cruciale openbare webgegevens op de meest efficiënte, betrouwbare en flexibele manier op te halen, zodat ze gegevens kunnen onderzoeken, monitoren, analyseren en betere beslissingen kunnen nemen.

Ons platform wordt wereldwijd gebruikt door klanten in bijna elke branche. Onze gebruikers waarderen ons omdat we hen een kosteneffectieve manier bieden om op grote schaal snelle en stabiele openbare webgegevensverzameling uit te voeren, een moeiteloze conversie van ongestructureerde gegevens naar gestructureerde gegevens mogelijk te maken en een superieure klantervaring te bieden terwijl ze volledig transparant en compliant zijn.

Wij zijn van mening dat het gemakkelijk toegankelijk maken van openbare webgegevens essentieel is om markten openlijk concurrerend te houden, wat ons allemaal ten goede komt.
Meer over Bright Data
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.