Data, snelheid en lef leiden tot innovatievoorsprong bij toonaangevende bedrijven

| Mastercard | 3 min | 05 november 2019 14:46
Afbeelding: Become 2020: Innovators Become Leaders | Copyright: Mastercard
Onderzoek van Mastercard en Harvard Business Review Analytics Services toont vijf gemeenschappelijke kenmerken van innovatieve bedrijven

Data, snelheid en het durven nemen van risico leiden tot een innovatievoorsprong in het bedrijfsleven. Dat blijkt uit de resultaten van de Business Innovators Index, die vandaag wordt gepresenteerd door Mastercard en Harvard Business Review Analytic Services. Het rapport, Become 2020: Innovators Become Leaders, geeft antwoord op de vraag wat innovatie precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten om succesvol te zijn als organisatie.

Hoewel de definitie van innovatie vele nuances kent, blijkt uit het onderzoek dat de meest innovatieve bedrijven een vijftal belangrijke gemeenschappelijke kenmerken hebben.  
  • Snelheid wint: Innovators denken in kwartalen en weken in plaats van jaren. Bijna alle (96 procent) innovatieleiders brengen nieuwe ideeën en oplossingen sneller op de markt, in tegenstelling tot 17% van de ‘achterblijvers’.
  • Data als stimulator: Innovators verkrijgen inzichten uit gestructureerd kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek naar consumentengedrag en consumentenverwachtingen. Alleen bedrijfsintuïtie is niet voldoende;73% van de innovatieleiders haalt informatie uit zowel interne als externe databronnen.
  • Innovatie als prioriteit: Bijna 90% van de innovatieleiders heeft innovatie hoog op de agenda staan. Daardoor zijn ze in staat budgetten beter in te zetten voor belangrijke verbeteringen.
  • Cultuur telt: Organisaties moeten werknemers in staat stellen zich te positioneren als ondernemers. Niet alleen creëert dit een cultuur waarbij risico’s genomen kunnen worden, ook leidt het volgens 84% van de innovatieleiders tot meer verschillende ideeën.  
  • Focus: De helft van de consumenten verwacht dat bedrijven nieuwe producten, diensten en functies ontwikkelen die aan hun behoeften voldoen. Organisaties moeten prioriteit geven aan nieuwe ideeën om niet achterop te raken bij de eisen van de consument.  
“Organisaties moeten een duidelijke en actiegerichte strategie hebben voor het cultiveren en managen van innovatie om zichzelf te onderscheiden”, aldus Ajay Banga, president en CEO van Mastercard. “Become 2020 biedt tastbaar inzicht in vijf gemeenschappelijke kenmerken van toonaangevende organisaties met betrekking tot hoe zij met succes een inventieve cultuur bevorderen – en managen – ten behoeve van klanten.” 

Become 2020

Het rapport is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en uiteenlopende input van de belangrijkste innovatieve bedrijven ter wereld. Harvard Business Review Analytic Services (HBRAS) vroeg 1000 c-suite executives naar hoe ze innovatie inzetten in 5 belangrijke gebieden: proces, human resources, financiering, klantervaring en data en technologie. Meer dan 1000 consumenten werden ondervraagd om aan te tonen of organisaties werkelijk prioriteit geven aan wat zij het meest belangrijk achten. 

Organisaties zien belang van innovatie, concrete uitvoering ontbreekt

Na het analyseren van de resultaten ontwikkelde HBRAS de Business Innovators Index: de top 100 op het gebied van innovatieve strategieën, frameworks en gedrag. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste organisaties het belang van innovatie voor groei en succes inzien, maar dat de meerderheid de ideeën niet effectief uitvoert en dat slechts 17 procent van de ondervraagde organisaties daadwerkelijk als leider in innovatie wordt gekwalificeerd. 41 procent werd juist geïdentificeerd als achterblijver.
 
“We proberen er allemaal achter te komen wat we nog meer kunnen en wat we kunnen worden. Eén van de redenen dat we afhankelijk zijn van innovatie is dat we willen dat de wereld van morgen beter wordt dan die van vandaag”, aldus Dr. David Ricketss, innovatieonderzoeker bij het Technology and Entrepreneurship Center van Harvard University. “Organisaties stuwen de meeste innovaties en Become 2020 laat de route zien die organisaties moeten afleggen om dit in het komende jaar te blijven voortzetten. Diversiteit, verantwoordelijkheid en een duidelijke creatieve visie spelen hier een belangrijke rol in.”
 
Download het volledige Become 2020 – Innovators Become Leaders en The CEO’s Innovation Playbook op BecomeIndex.com.
 

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Tags

Mastercard

Over Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in zeer veel landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen.
Meer over Mastercard

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.