Slechts 15 procent van de organisaties heeft een beleid voor hybride werken

Investeringen in deze nieuwe manier van werken blijven in veel organisaties achter

| Ricoh | 3 min | 24 maart 2022 19:55
Copyright: Ricoh
We werken volop hybride. Toch blijven de investeringen in deze nieuwe manier van werken in veel organisaties achter. Dit belemmert een succesvolle terugkeer naar kantoor voor medewerkers. Dat blijkt uit recent onderzoek van Opinium in opdracht van Ricoh.

Beleid ontbreekt

Aan het onderzoek deden 500 kantoormedewerkers in Nederland mee. Uit de rondvraag blijkt dat zij het liefst deels teruggaan naar kantoor. Dit onderstreept het belang van hybride werken in organisaties. Toch geeft slechts 15 procent van de respondenten aan dat de organisatie beschikt over een beleid voor hybride werken. Ook zijn de huidige technologie en werkomgeving in veel organisaties ontoereikend om flexibele werkvormen mogelijk te maken. Zo zegt 39 procent dat de werkgever heeft geïnvesteerd in aanvullende technologie en communicatiemiddelen voor vergaderruimtes. Dit terwijl 23 prcoent aangeeft dat het aantal vergaderruimtes op kantoor is afgenomen.

Uitgifte van bruikleenmiddelen

Bij minder dan een derde (32%) van de respondenten heeft de werkgever geïnvesteerd in extra voorzieningen voor een uitgifte van apparatuur en kantoorspullen, zonder dat er een collega fysiek aanwezig hoeft te zijn voor die uitgifte. Denk aan lockers die je zelf opent met een persoonlijke pas. Als medewerkers niet (eenvoudig) bij hun spullen kunnen, kan dit ervoor zorgen dat zij minder vaak voor kantoor kiezen. Ook daalt de productiviteit en bestaat het risico dat zij op zoek gaan naar een werkgever die wél flexibiliteit biedt.

Balans vinden

Meer dan de helft (59%) van de ondervraagden is van mening dat je zelf moet kunnen kiezen waar je werkt. Tegelijk voelt meer dan een kwart van de medewerkers (29%) zich door hun werkgever verplicht om terug te keren naar kantoor. En dat in een tijd waarin de vraag naar talent ongekend hoog is. Bij het vormgeven van een beleid voor hybride werken is het voor het hoger management dus noodzakelijk om een balans te vinden tussen de voorkeuren van medewerkers én de wensen van de organisatie.

Positieve werkervaring voor iedereen

Maurits Aalders, Marketing Director Ricoh Nederland, zegt hierover: “Het is belangrijk dat je alle medewerkers de juiste tools voor samenwerken biedt, ongeacht waar zij werken. Zo creëer je een positieve werkervaring voor iedereen én voorkom je dat er een kloof ontstaat tussen degenen die op kantoor werken en degenen die op afstand werken.”

Meer vertrouwen

Het vertrouwen is volgens medewerkers het afgelopen jaar wél toegenomen. Twee derde (66%) van de medewerkers gaat ervan uit dat de werkgever er vertrouwen in heeft dat hij of zij ook op afstand productief én gemotiveerd is. Dit is een stijging van 32 procent ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek in 2021.

Investeren in hybride werken

Aalders besluit: “De manier waarop we werken is veranderd. Hybride werken is niet meer weg te denken. En medewerkers verwachten terecht van hun werkgever dat zij dit faciliteren. Werkgevers staan dus voor de uitdaging om een werkomgeving te creëren waar hybride werken écht mogelijk is. Investeren in hybride werken is dan ook een investering in de toekomst: het verhoogt de productiviteit, geeft het werkplezier een impuls én helpt bij het behouden van (schaars) talent."

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Ricoh
Ricoh laat mensen beter en makkelijker werken en leven. We helpen klanten informatie en documenten effectiever organiseren en creëren. Veilig, sneller, slimmer en duurzaam. Al meer dan 80 jaar doen we dat met document management solutions, IT services en commerciële en industriële printoplossingen.
Meer over Ricoh
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.