Digitale huisartsenpost kan tot 2 keer meer patiënten per uur behandelen

Gemiddeld hebben zorgprofessionals digitaal 13 minuten minder tijd nodig per consult per patiënt

| Spreekuur | 3 min | 6 april 2022 14:37
Copyright: Spreekuur
Met een digitale huisartsenpost kan een zorgverlener twee keer meer patiënten per uur behandelen dan wanneer hij of zij patiënten fysiek ziet. Ook levert het digitale consult tijdwinst voor de zorgverlener op ten opzichte van telefonische consulten en het geven van zelfzorgadviezen door de triagist. Gemiddeld hebben zorgprofessionals digitaal 13 minuten minder tijd nodig per consult per patiënt. Dat blijkt uit een efficiëntie-onderzoek naar Spreekuur.nl van organisatieadviesbureau Turner.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen aangaande bijvoorbeeld wonden, oogklachten en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Huisartsen en triagisten kunnen vlot het consult digitaal afhandelen. Ook wordt er automatisch een samenvatting (s-regel) voor alle consulten gemaakt, die toegevoegd wordt aan het dossier. Spreekuur.nl is inmiddels toegankelijk voor ruim 2 miljoen patiënten in zes zorggebieden (Eemland, Rijnmond, Drenthe, Nijmegen, Gelderse Vallei, Axel en Breda).

Efficiëntie

Met het onderzoek wilde Turner de eventuele meerwaarde van Spreekuur aantonen richting huisartsenposten en zorgverzekeraars. In het onderzoek is primair gekeken naar efficiëntie van zorg op basis van afgenomen consulten in de periode september-december 2021. Daaruit blijkt dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts op de post. Zo kan een zorgverlener op de huisartsenpost bij voldoende instroom meer patiënten per uur via Spreekuur.nl behandelen dan wanneer hij patiënten fysiek ziet, een telefonisch consult afneemt, zelfzorgadvies geeft of visites doet. De totale tijd die de zorgprofessionals besteden aan een fysiek consult met een patiënt, is in het Spreekuur.nl proces 13 min korter (61% tijdswinst). Dit komt mede door het voorbereidende werk van de patiënt. Daardoor kunnen zorgverleners tot twee keer zoveel consulten per uur ten opzichte van fysiek afnemen. Ook levert het digitale consult tijdswinst op ten opzichte van telefonische consulten en het geven van zelfzorgadviezen door de triagist. Voor onder andere Rijnmond- een regio die gebruikmaakt van Spreekuur- is ook het potentieel van de bespaarbare tijd van zorgprofessionals berekend in een hypothetische setting. Deze is met het huidige percentage digitale consulten berekend op 37 uur en 12 minuten per zaterdag. Als het percentage digitale consulten verder stijgt, wordt de besparing groter.

Fysiek

Daarnaast blijkt dat de zorg door Spreekuur beter vooraf te voorspellen is. Immers: per consult is snel te zien of deze spoed betreft of niet en wat de gemiddelde duur van een consult is. Hierdoor kunnen zorgverleners in de piekmomenten de druk iets verlagen en de tijd buiten de piekuren beter benutten, waardoor er betere spreiding is van drukte over de dienst. Ook zitten in de workflow van het Spreekuur.nl proces minder overdrachtsmomenten tussen zorgprofessionals. Dit reduceert de kans op fouten en verhoogt de patiëntveiligheid.

Peter de Bruin, directeur Turner: “Wat je veel ziet in Nederland is dat er in het kader van ‘Juiste zorg op de juiste plaats’ veel zorgvraag bij de eerste lijn komt te liggen. Die kan dat er niet bij hebben, er is schaarste. De tijdswinst van spreekuur.nl voor arts en patiënt is aanzienlijk. Zo krijgt de huisarts tijd om aandacht te besteden aan de patiënten die het echt nodig hebben”.

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Dit rapport laat zien dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. We hopen dat huisartsenposten dit als aanleiding zien om patiënten te stimuleren om eerst de triage digitaal te laten verlopen.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Spreekuur
Wij willen dat jij op elk moment van de dag gemakkelijk en veilig online toegang hebt tot zorgadvies en dat de huisarts jou goed voorbereid en sneller persoonlijk kan helpen. Dit kan als jij zelf het online contact met de huisarts voorbereidt. Je doet dit door via Spreekuur een foto te delen en door alvast wat vragen te beantwoorden. Een goede balans dus tussen digitaal en persoonlijk, die ook nog eens helpt om de zorg in Nederland betaalbaar te houden.

Spreekuur is gemaakt door Topicus in samenwerking met DigiDok. Topicus is een nuchter softwarebedrijf in Deventer. Wij worden er blij van als onze software het leven van onze gebruikers net wat beter maakt. Hiervoor richten we processen op een andere manier in, zonder het belang van persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Voor Spreekuur werken wij samen met DigiDok dat zorgt voor een goede medisch inhoudelijke basis van de Spreekuursoftware. DigiDok zorgt ervoor dat de vragen die jij via Spreekuur over jouw klacht beantwoordt, zijn gebaseerd op de landelijke richtlijnen van huisartsen. Ook laat Digidok de vragen toetsen en goedkeuren door de Universiteit Utrecht.
Meer over Spreekuur
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.