Hoe organisaties zich door het ‘net zero’ tijdperk kunnen manoeuvreren

Waarom digitaal, consumentenemancipatie en doelstellingen de sleutel zijn tot leiderschap in een net-nultijdperk

| Cognizant | 3 min | 21 april 2022 11:24
Copyright: Cognizant
We staan aan het begin van een nieuw tijdperk: het ‘net zero’ tijdperk. Voor bedrijfsleiders over de hele wereld is het essentieel om de eerste tekenen van dit nieuwe tijdperk te herkennen en te begrijpen wat belangrijk en mogelijk is.

'The Future of Us', een gids van Cognizant Research voor het net zero tijdperk, verkent wat net zero inhoudt en focust op de drie cruciale elementen die dit tijdperk gaan vormgeven: digitale transformatie, empowerment van de consument en 'purpose'.

Deze drie elementen helpen managers vooruit te kijken, vooruit te komen en voorop te lopen terwijl dit toekomstbeeld vorm krijgt. Na een aantal turbulente jaren - met de pandemie, protesten tegen sociale ongelijkheid, unieke weersomstandigheden en tekorten op de arbeidsmarkt - hebben velen zich afgevraagd hoe zij de samenleving en de wereld positief kunnen beïnvloeden voor toekomstige generaties.

Een belangrijk gebied waarop organisaties impact kunnen hebben, is door te voldoen aan milieu-, sociale en beheereisen. De gevolgen voor het milieu, met name als gevolg van de klimaatcrisis, zijn niet langer een zorg voor later. De klimaatcrisis is inmiddels zo groot geworden dat er nu actie ondernomen moet worden.

Er is dus structurele verandering nodig, en gelukkig is dit ook in Nederland al in gang gezet. Milieudefensie heeft namelijk eind januari dit jaar de 29 meest vervuilende bedrijven in Nederland de opdracht gegeven om hun klimaatplannen te delen, waarin vermeld moet staan hoe ze vóór 2030 minimaal 45 procent minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2019. Vrijdag 15 april was de deadline voor het inleveren van deze plannen. De klimaatplannen van de verschillende bedrijven worden de komende tijd geëvalueerd en het eindrapport wordt in juni gepresenteerd. Milieudefensie geeft aan dat de noodzaak van duurzaamheid op deze manier goed voelbaar wordt.

In het 'The Future of Us'-rapport kijken we naar de belangrijkste punten waar innovatieve organisaties zich het beste op kunnen richten:
  • Digitaal+: Van processen en systemen tot interacties met klanten en partners en volledige waardeketens: bijna alles kan worden heroverwogen waar digitaal aan de basis staat. Vooruitstrevende technologieën en modernisering van de manier van werken én samenwerken binnen waardeketens zullen van cruciaal belang zijn om nieuwe bedrijfsmodellen op te zetten die voldoen aan duurzaamheidsdoelstellingen en de gezondheid van de wereld We hebben datagestuurde intelligentie en zichtbaarheid nodig om toeleveringsketens, ontwerp en gedrag om te vormen tot circulaire praktijken met een lage impact.
  • Empowerment van de consument: De traditionele klantrelatie bestaat niet meer. Consumenten willen niet alleen gekend worden door de bedrijven waarmee ze communiceren via gepersonaliseerde kanalen, ze eisen ook inspraak over de samenstelling van de eindproducten die ze kopen, diensten die ze gebruiken, keuzes die ze maken en de ervaringen die ze kiezen. Bedrijven moeten de transparantie, het vertrouwen en de zeggenschap bieden waar consumenten steeds meer om vragen.
  • Purpose: het bevorderen en ondersteunen van een gevoel van doelgerichtheid en erbij horen. Aandeelhouders, toezichthouders en consumenten vragen organisaties een diep gevoel van doelgerichtheid (purpose) op te bouwen om te kunnen groeien in een wereld die opnieuw wordt gedefinieerd door ziektes en natuurrampen, maar die ook wordt vernieuwd door technologische vooruitgang en innovatie. Het aantrekken van nieuwe talenten en het opbouwen van nauwere relaties met klanten hangt af van de ontwikkeling en toepassing van een bedrijfsmentaliteit die werknemers van alle rangen en standen een stimulerende werkomgeving garandeert.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Cognizant
Cognizant (Nasdaq-100: CTSH) is een van 's werelds grootste professionele dienstverleners. De organisatie helpt klanten hun business-, operationele en technologiemodellen te transformeren voor het digitale tijdperk. De unieke marktgerichte en adviserende benadering van Cognizant ondersteunt klanten bij het creëren en implementeren van een innovatievere en efficiëntere bedrijfsvoering.
Meer over Cognizant
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.