
Shopify publiceert vandaag zijn derde Economic Impact Report. Dit onderzoek toont aan dat Nederlandse Shopify-ondernemers in 2021 3,8 miljard euro hebben bijgedragen aan de wereldwijde economische ontwikkeling, dat is bijna 60 procent (51.9%) meer dan in 2020. Dit zijn slecht een aantal van de vele statistieken uit het Shopify Economic Impact Report, uitgevoerd door Deloitte
[1].
Impuls aan Nederlandse werkgelegenheid
We hebben verschillende voorbeelden gezien van Shopify merchants die sectoren innoveren, banen creëren in hun omgeving en de activiteiten van hun leveranciers versterken. Dit klinkt door op de (internationale) arbeidsmarkt: Shopify-merchants genereerden wereldwijd 5 miljoen banen (+41.1% ten opzichte van 2021), in Nederland waren dat er 15.800 (+33.4% ten opzichte van 2021).
Cross-border sales vanuit Nederland
Voor Nederlandse webwinkeliers biedt cross-border e-commerce een interessant uitgangspunt om hun afzetmarkt te vergroten. Veel merchants hebben hier afgelopen jaar de vruchten van geplukt. Zo verkochten Nederlandse Shopify-merchants in 2021 voor 642 miljoen euro (+43.7% ten opzichte van 2021) aan goederen en diensten buiten Nederland.
Het Shopify-Effect: lokaal en internationaal
‘’De afgelopen jaren zijn enorm uitdagend geweest voor retailers. Maar we zijn erg blij dat het rapport laat zien dat onafhankelijke Nederlandse retailers banen blijven creëren en lokale economische groei blijven stimuleren, waarbij de export Nederlandse merchants helpt te groeien ondanks de macro-economische tegenwind’’, zegt Mel van Lieshout, Country Manager Nederland bij Shopify.
Onafhankelijke merchants uit Nederland – en ver daarbuiten – dragen door hun investering in de internationale economie en omgeving bij aan een eerlijkere handelswereld. Elke euro die je als klant uitgeeft aan een onafhankelijk bedrijf heeft effect op het leven van de webshopeigenaren, hun gezinnen, leveranciers, werknemers, lokale partners en de wereld. De cijfers laten zien dat het gehele partnerecosysteem niet slechts loont voor ondernemers, maar ook voor alle communities daaromheen en daar is Shopify trots op.
Internationale highlights uit het rapport:
- Ruim 25 miljard US-dollar aan internationale verkopen. 11 miljard US-dollar daarvan is afkomstig van kleine ondernemingen;
- Er werd 32 miljard US-dollar aan omzet gegenereerd door het partnerecosysteem, een stijging van 45%[2] ten opzichte van 2020. In 2021 verdienden Shopify-partners bijna 7 keer meer omzet dan Shopify zelf;
- Ruim 444 miljard US-dollar aan economische activiteit wereldwijd, een stijging van 45% ten opzichte van 2020. Samen zouden alle bedrijven op Shopify het op één na grootste bedrijf ter wereld zijn in termen van omzet, boven Amazon, Apple, BP en Volkswagen;
- 5 miljoen banen die door Shopify-merchants mogelijk worden gemaakt. Samen vormen Shopify-merchants de grootste beroepsbevolking ter wereld;
Europese highlights uit het rapport:
- 11,2 miljard euro aan economische activiteit en +65.100 banen in Duitsland;
- 5,8 miljard euro aan economische activiteit en +30.600 banen in Frankrijk;
- Het succes van Shopify merchants staat voorop: voor 1 euro aan inkomsten van Shopify, genereren Shopify-merchants 38 euro.
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.