Meer dan 90% van de bedrijven haalt niet alles uit de data-economie

Nog steeds obstakels waardoor de meeste organisaties verhinderd worden om volledig deel te nemen aan de data-economie

| Snowflake | 3 min | 29 april 2022 10:43
Afbeelding: Niet iedereen doet volledig mee in de data-economie | Copyright: Snowflake
Onderzoek van datacloud-bedrijf Snowflake onder 1.000 tech-managers en zakelijk leiders wijst uit dat slechts 6% van de bedrijven wereldwijd een datastrategie heeft waarmee daadwerkelijk significante zakelijke voordelen worden behaald. Meer dan 90% van bedrijven wereldwijd maakt dus nog geen optimaal gebruik van data. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er nog steeds obstakels bestaan waardoor de meeste organisaties verhinderd worden om volledig deel te nemen aan de data-economie, bijvoorbeeld door de ondersteunende technologie die daarvoor nodig is.

Overige belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
  • Veel bedrijven hebben nog geen ongehinderde toegang tot data - maar 50% van bedrijven heeft volledige toegang tot interne data, waar deze zich ook bevinden.
  • Maar 38% van bedrijven geeft aan data te gebruiken om grote zakelijke beslissingen te nemen.
  • Een groot deel van bedrijven maakt nog geen strategisch gebruik van data - 48% maakt ‘enigszins’ gebruik van data voor zakelijke doeleinden (omzetgroei en de identificering van nieuwe kansen) en 12% maakt in kleine mate strategisch gebruik van data.
  • Maar 45% van bedrijven is in staat om data te delen met andere organisaties.
  • 42% van de respondenten gebruikt data om risico's te identificeren en fraude binnen hun bedrijf te voorkomen - de meest voorkomende manier waarop data worden gebruikt. Dit wijst op een groeiende trend om data op een preventieve manier te gebruiken.

"Succesvolle organisaties behalen zakelijk voordeel dat voortkomt uit toegang tot data, dataservices, oplossingen en samenwerking - die alleen te vinden zijn in de data-economie", zegt Jennifer Belisssent, Principal Data Strategist bij Snowflake. “Vooruitstrevende organisaties gebruiken alles wat de data-economie te bieden heeft om de meest complexe zakelijke problemen op te lossen, klantervaringen te verbeteren en fraude tegen te gaan. De bedrijven die nog geen volledige controle hebben over alle data die ze bezitten, zullen merken dat ze achterop raken bij de concurrentie en mogelijk een groter risico lopen op veiligheidsbedreigingen.”

De uitdaging van de data-economie

Om deel te nemen aan de data-economie, moeten bedrijven grip krijgen op hun data. Velen hebben echter moeite om er waarde uit te halen en hier effectief mee om te gaan. De mogelijkheid om toegang te krijgen tot alle vormen van data is een integraal onderdeel van een datastrategie, maar de helft van de organisaties heeft geen volledig onbeperkte toegang tot data.

Veel bedrijven vinden dat de technologieën die ze gebruiken niet geschikt zijn voor de data-economie, omdat ze niet schaalbaar en elastisch zijn. Minder dan een derde van de respondenten geeft aan dat hun datamanagementoplossingen schaalbaar zijn en daarnaast kan slechts minder dan een kwart data in realtime delen, openen en integreren.

"De barrières die achterblijvers ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan de data-economie kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdgebieden; technologie, mensen en processen," voegt Belisssent toe. "De meeste van deze organisaties gebruiken nog steeds legacy on-premises technologie die niet schaalbaar of ongeschikt is voor moderne databehoeften. Bovendien ontbreekt het hun leiders aan de vaardigheden die nodig zijn om hun datastrategieën te creëren en uit te voeren, en zijn ze niet in staat om processen te implementeren die hen in staat stellen om data te delen en samen te werken. Leiders in de data economie profiteren daarentegen van dataplatforms in de cloud. Zij hebben een sterk, data-geletterd leiderschap dat een bedrijfsbrede aanpak van data-innovatie stimuleert en hebben processen opgezet die hun data wederzijds beschikbaar maken."

Het volledige onderzoeksrapport over de data-economie is hier te downloaden.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Snowflake
De missie van Snowflake is om elke organisatie datagestuurd te laten zijn. Ons cloud dataplatform maakt dat mogelijk door onmiddellijke elasticiteit, veilige gegevensuitwisseling en prijs per seconde te leveren, over meerdere clouds. Snowflake combineert de kracht van datawarehousing, de flexibiliteit van big data-platforms en de elasticiteit van de cloud tegen een fractie van de kosten van traditionele oplossingen.
Snowflake Inc. All rights reserved.  Snowflake, the Snowflake logo, and all other Snowflake product, feature and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of Snowflake Inc. in the United States and other countries.  All other brand names or logos mentioned or used herein are for identification purposes only and may be the trademarks of their respective holder(s).  Snowflake may not be associated with, or be sponsored or endorsed by, any such holder(s).
Meer over Snowflake
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.