Waarom retailers deze Moederdag extra aandacht moeten schenken aan bezorgers

Niemand wil deze Moederdag met lege handen komen te staan

| Sendcloud | 3 min | 6 mei 2022 10:20
Copyright: Sendcloud
Dit jaar zullen veel Nederlandse gezinnen Moederdag weer, voor het eerst in twee jaar tijd, in levenden lijve vieren. En hoewel dit betekent dat knuffels het nummer één cadeau zijn, liggen er ook logistieke uitdagingen op de loer voor andere geschenken om alle moeders op tijd blij te maken.

Vervoerders staan al voor een langere tijd op scherp. Afgezien van het feit dat de drukte in pakketbezorging bij veel vervoerders onder controle lijkt, zijn er rondom feestdagen altijd weer piekmomenten. En dat is nog niet alles, want vervoerders hebben ook te maken met stijgende brandstofprijzen, grondstoffen en personeelstekort. Vervoerders kunnen zelf dus ook wel een beetje liefde gebruiken.

Niemand wil deze Moederdag met lege handen komen te staan. De volgende tips helpen om de ongemakken voor retailers tot een minimum te beperken en de knelpunten voor bezorgers te verkleinen:

1. Bied een flexibele checkout

Het laatste wat je wilt is dat er bezorgers voor de deur staan als er niemand thuis is. Daarom is de keuze van het bezorgmoment een van de belangrijkste prioriteiten bij online shoppen voor Moederdag.

Wanneer je de bezorger mist, worden pakketten teruggestuurd naar een pakketpunt of zelfs rechtstreeks naar de afzender, wat leidt tot tijdverspilling voor zowel consument als retailer. Maar als retailers flexibele verzendopties aanbieden, wordt de kans op een eerste succesvolle bezorgpoging vergroot en daarmee ook de klanttevredenheid.

Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en klanten zelf het bezorgmoment of de bezorgplaats kunnen laten kiezen. Zo zijn afhaalpunten en pakketkluizen, zoals de recente samenwerking tussen Budbee, Bol.com en Albert Heijn, steeds meer in trek. Naast de garantie op first-time levering, zijn er ook voordelen voor vervoerders en retailers aanwezig: de druk op het pakketnetwerk wordt verlicht aangezien bezorgers minder stops hoeven te maken en het kan een goedkopere verzendmethode voor retailers opleveren.

2. Stop niet alle bonbons in één doos

Uit ervaring weten we dat veel online bestellingen voor Moederdag op het laatste nippertje worden besteld. Dit is een extra zware belasting voor bezorgdiensten. Next-day delivery en zelfs same-day delivery bieden een uitkomst, maar niet iedere vervoerder kan aan deze snelle levering voldoen.

Het antwoord voor retailers is om hun leveringsopties te spreiden over meerdere vervoerders, zodat de kans op knelpunten wordt verkleind en consumenten (en hun moeders) tevreden blijven. Hoewel het handig en kostenefficiënt lijkt om met één vervoerder te werken, beperken retailers hun opties alleen maar, vooral als ze willen uitbreiden en pakketten internationaal willen verzenden. Zo is Budbee gespecialiseerd in avondlevering, PostNL in binnenlandse levering en DHL in pakketlevering over de grens.

Meerdere verzendopties bieden dus ook meer flexibiliteit bij de leveringen, want het laatste wat consumenten willen is een leveringstijd missen - of erger nog, onverpakte cadeaus rechtstreeks bij de ontvanger afleveren.

3. Houd consumenten bij elke stap op de hoogte

Niet alleen het magazijn moet alle zeilen bijzetten in deze drukke periode, maar ook de klantenservice wordt vaak overspoeld. Je wilt voorkomen dat het supportteam voortdurend wordt benaderd met de vraag naar de status van een pakket. Dus waarom geeft je consumenten niet de mogelijkheid om de status van pakketten te controleren wanneer ze maar willen? Zo maakt Fietskoeriers.nl het eenvoudig om via track & trace de huidige status van een pakket te checken.

Door tracking updates te automatiseren, kun je er ook voor zorgen dat consumenten realtime updates ontvangen in het geval dat leveringen vertraging oplopen. Accurate communicatie wordt zeer gewaardeerd door consumenten wanneer bestellingen aan een specifieke feestdag zijn verbonden. Dit zorgt voor duidelijke verwachtingen en tevreden consumenten, omdat zij niet in het ongewisse worden gelaten of een cadeau op tijd gaat komen of niet.

Moederdag valt of staat met timing, dus zorg ervoor dat je dit jaar het gevoel kunt overbrengen dat consumenten hun cadeaus op tijd krijgen en kunnen schenken.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Sendcloud
Sendcloud is een alles-in-één verzendplatform en optimaliseert het verzendproces van online retailers. Dankzij de integraties met e-commerce platformen en een API kan iedere shop het verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen met meer dan 50 internationale vervoerders. 
Meer over Sendcloud
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.