Hoe een broodje ham-kaas zijn eigen algoritme kreeg

De luchtvaartmaatschappij maakt gebruik van AWS om de verkoop van eten en drinken aan boord en vielgtuigonderhoud te voorspellen

| AWS | 6 min | 11 mei 2022 15:34
Copyright: Ryanair
Europa's grootste budget luchtvaartmaatschappij, Ryanair, maakt gebruik van AWS om de verkoop van eten en drinken aan boord en vielgtuigonderhoud te voorspellen, voedselverspilling tegen te gaan, kosten te verlagen, CO2-uitstoot te verminderen en te zorgen voor de perfecte start van een vakantie.

Voor wie nog niet bekend is met Ryanair zijn hier een aantal feiten: het bedrijf beheert een van 's werelds meest bezochte reiswebsites, het is de grootste budget luchtvaartmaatschappij in Europa, en Ryanair’s financieel directeur stelt in The Economist dat het “de grootste verkoper van ham-kaas panini’s in Europa is”.

De maatschappij is ook een klant van Amazon Web Services (AWS) en gebruikt de cloud om kosten te verlagen, voedselverspilling tegen te gaan, CO2-uitstoot te verminderen en uiteindelijk de best mogelijke ervaring te bieden aan de passagiers.

"Je vakantie begint in het vliegtuig", zegt Aoife Greene, Deputy Director Ancillary en Head of Retail bij Ryanair, die precies bepaalt wat voor soort eten, drank en andere artikelen ‘s ochtends in ieder vliegtuig moeten worden geladen en in welke hoeveelheden. "Mensen willen hun gin en tonic. Ze willen hun ham-kaas panini. Ze willen achterover leunen en ontspannen. Wat ze niet willen horen is: 'Nee, dat is niet beschikbaar'. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat niemand teleurgesteld is."

Wat weinig passagiers van Ryanair beseffen wanneer ze een hap van hun broodje nemen, is dat de trolleys die door het gangpad rollen meer dan alleen snacks serveren. De wagentjes zijn een belangrijke bron van informatie om erachter te komen wat er gevraagd en verkocht wordt. Al deze informatie wordt ingevoerd in een machine learning tool (bijgenaamd de "panini-predictor") gebouwd met behulp van AWS. Deze tool helpt de luchtvaartmaatschappij precies te voorspellen welke producten in welk vliegtuig moeten worden gezet. Maar waarom?

Hoe geliefd de ham-kaas panini's van Ryanair ook zijn, berekenen hoeveel mensen er op een bepaalde vlucht voor zullen kiezen, is een grotere uitdaging dan op het eerste gezicht lijkt. De maatschappij heeft meer dan 500 vliegtuigen en voert 2.900 vluchten per dag uit, waarbij een enkel vliegtuig meerdere routes in meerdere landen aflegt. Elk vliegtuig heeft beperkte ruimte - vijf trolleys om precies te zijn - en kan maar één keer per 24 uur worden bevoorraad.

Voorheen vertrouwde Greene's team op geschreven logboeken en hun eigen observaties om de vraag te voorspellen van zeer verschillende groepen reizigers die van Athene naar Boedapest, Lissabon, Londen, Marrakech, Rome en Tel Aviv vlogen. Het zal niemand verbazen dat dit een enorme, arbeidsintensieve taak was, die 80 laadstations in het hele Ryanair-netwerk omvatte. Van de medewerkers vergde het handmatig inzicht in gegevens over wat er wel (en wat niet) was geconsumeerd op vorige vluchten om te bepalen wat ze de volgende week moesten inladen.

"Ik grap vaak dat mijn collega's die het brandstofverbruik beheren een gemakkelijk leven hebben," zegt Greene. "Zij weten waar een bepaald vliegtuig naartoe gaat en ze weten hoe lang het duurt om daar te komen. Ik kan op geen enkele manier weten of we 100 ballerina's of 100 voetballers aan boord zullen hebben."

Hoewel de ‘panini predictor’ nog niet zover is dat het Greene kan vertellen of ze te maken krijgt met een Zwanenmeergroep of een elftal, analyseert de tool en zijn op maat gemaakte algoritme wel gegevens zoals vraag, verbruik, vluchtduur, tijdstip van de dag, seizoen, vertreklocatie, bestemming, nationaliteiten van passagiers en het aantal kinderen aan boord. Deze gegevens helpen Greene veel nauwkeuriger te zijn over wat waarschijnlijk populair gaat zijn op een vlucht.

De Chief Technology Officer van Ryanair, John Hurley, zegt dat het vooral nuttig is bij het beslissen over productlijnen voor een nieuwe route of het toevoegen van een nieuwe ladingsbasis. Hij voegde eraan toe: "Nog belangrijker is dat het de klanttevredenheid heeft verbeterd, ons afval heeft gehalveerd en onze verkoop heeft gestimuleerd."

Volgens Hurley zijn ideeën zoals de ‘panini predictor’ "al lange tijd op de achtergrond aanwezig". In het afgelopen jaar zijn de technologie en het vermogen van het bedrijf om die te gebruiken zo goed samengekomen dat Ryanair nu andere manieren onderzoekt om de cloud in te zetten voor innovatie in het hele bedrijf. Andere initiatieven waar het bedrijf met AWS aan werkt zijn onder andere:
  • Een nieuw voorspellend onderhoudsinstrument dat wordt ontworpen om efficiënt te voorspellen wanneer verschillende onderdelen van een vliegtuig aan onderhoud toe zijn. De tool is een machine learning-model, gebouwd met behulp van AWS en ontworpen om patronen te herkennen in bestaande informatie die voorlopers zijn van een probleem. Dit zal rapporten genereren voor ingenieurs, met aanbevelingen voor gebieden die ze moeten onderzoeken. Duizenden sensoren in de hele Ryanair-vloot verzamelen informatie over variabelen in het systeem, waarbij elke vlucht tussen de 5 en 60 miljoen datapunten per uur genereert. Voor de hele vloot komt dat neer op maar liefst 3 miljard datapunten per uur. Tot dusver is aangetoond dat problemen tot vier dagen op voorhand kunnen worden voorspeld. Het doel op lange termijn is de oplossing zo te ontwikkelen dat ze problemen met een aantal essentiële systemen van het vliegtuig kan voorspellen en zo veel mogelijk onderbrekingen van het vluchtschema kan voorkomen.
  • Een project dat voor elke route het meest brandstofefficiënte vliegtuig toewijst. De vloot van Ryanair bestaat uit Boeing 737's, die dezelfde romp hebben maar verschillende motorconfiguraties gebruiken. Wanneer een piloot 's ochtends opstijgt, moet hij genoeg brandstof hebben om de route te vliegen, een hoeveelheid die wordt berekend op basis van factoren zoals afstand, hoogte en tegenwind. Voer diezelfde berekeningen uit in een programma dat de data kan analyseren, en het is mogelijk om advies te geven over welk vliegtuigen het meest brandstof-efficiënt zou zijn voor een bepaalde reis. Hiermee wordt het brandstofverbruik geoptimaliseerd, C02-uitstoot verminderd, en miljoenen euro's bespaart.
  • Een chatbot voor de klantendienst, gebouwd door Cation Consulting, een AWS-partner, die in zeven talen kan communiceren - Engels, Frans, Duits, Italiaans, Pools, Portugees en Spaans - en die in een maand meer dan een half miljoen gesprekken afhandelt.
  • Gedigitaliseerd documentinitiatief om papiergebruik te vermijden. De ontwikkeling van het elektronische vluchtplan van Ryanair heeft zo’n 20 miljoen vellen (gelijk aan 90 ton) papier per jaar bespaard. Het papierloze cockpit-plan, dat papieren handleidingen vervangt voor digitale versies, heeft het papierverbruik met 15 kg per cockpit verminderd, in totaal 16 ton per jaar, wat resulteert in een brandstofbesparing van meer dan 600 ton per jaar.
  • Een COVID-19 portefeuille die klanten helpt bij het uploaden van de documenten die nodig zijn om te reizen. Op het hoogtepunt van de pandemie ontwikkelde Ryanair de oplossing met behulp van AWS en rolde deze in minder dan drie dagen uit als onderdeel van zijn bestaande app.
Als lokale Ierse luchtvaartmaatschappij die uitgroeide tot een van de drukste van Europa, heeft Ryanair altijd grote ambities gehad. Dat is vandaag niet anders. Werken met een doorlooptijd van 25 minuten - iedereen in minder dan een half uur uit het vliegtuig halen om bij te tanken en weer in te laden – zijn snelheid, flexibiliteit en tevredenheid van de passagiers vandaag de dag nog net zo cruciaal voor het succes als toen de luchtvaartmaatschappij in 1990 als budgetaanbieder van start ging. Het enige verschil nu zijn de mogelijkheden die technologieën zoals cloud computing bieden om Ryanair te helpen de ervaring van zijn klanten te verbeteren en tegelijk de kosten te verlagen en afval en CO2-uitstoot te verminderen.

"Toen AWS aan boord kwam, heeft het als het ware ons vuur aangestoken om ons op gang te helpen," zei Hurley. "We testen deze projecten, analyseren al deze gegevens, krijgen de resultaten terug en voor het grootste deel zeggen we gewoon: 'wow'. Het is een grote kans om nog meer toekomstgericht en efficiënt te zijn."

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over AWS
Amazon Web Services (AWS) levert een cloudplatform en biedt wereldwijd services vanuit haar datacenters van infrastructuurtechnologieën zoals computing, opslag en databases - tot opkomende technologieën, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie, data-lakes en analyses, en Internet Of Things. Dit maakt het sneller, eenvoudiger en goedkoper om uw bestaande applicaties naar de cloud te verplaatsen en bijna alles te bouwen wat u zich kunt voorstellen.
Meer over AWS
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.