Nederlandse SaaS-startup Lalaland haalt €2,1 miljoen op voor revolutionaire, AI-gedreven fashionmodellen-generator

Lalaland stelt modemerken en retailers in staat om hyperrealistische modellen te creëren met inzet van kunstmatige intelligentie

| Lalaland.ai | 3 min | 10 juni 2022 13:20
Afbeelding: Oprichters Ugnius Rimša en Michael Musandu van Lalaland.ai | Copyright: Lalaland.ai / Arjan Benning
Amsterdamse fashion-tech startup Lalaland heeft €2,1 miljoen opgehaald tijdens een nieuwe pre-serie A-financieringsronde onder leiding van Orange Wings, Unknown Group en angel-investeerders. Lalaland stelt modemerken en retailers in staat om hyperrealistische modellen te creëren met inzet van kunstmatige intelligentie, in elke voorstelbare maat, vorm en huidskleur. Met deze body-inclusive avatars wil het bedrijf een meer inclusieve, persoonlijke en duurzame winkelbeleving creëren voor modemerken, retailers en klanten.

De wereld van fashion e-commerce draait jaarlijks $408 miljard (ongeveer €380 miljard) aan omzet en groeit voortdurend. Daarvan wordt 7,5% uitgegeven aan fotografie, productie en modellen voor productpagina’s. Lalaland, opgericht door Michael Musandu en Ugnius Rimša in 2019, speelt in op deze markt met een kostenefficiënte tool die fictieve modellen genereert en daarmee tijdrovende en dure fotoshoots vervangt. Hun selfserviceplatform maakt het mogelijk om met het grootste gemak het resultaat van hoogwaardige fotoshoots na te bootsen. Daarnaast kunnen de gegenereerde modellen worden aangepast aan klantprofielen en specifieke lichaamstypes, waardoor hyperpersonalisatie mogelijk wordt. Dit stimuleert sales, verlaagt retourpercentages en kosten, verhoogt conversie, vermindert verspilling en draagt bij aan een meer inclusieve winkel- en merkervaring.

Vleugels om te vliegen: investeren in een inclusieve en duurzame mode-industrie

In hun laatste pre-serie A-financieringsronde heeft Lalaland in totaal €2,1 miljoen opgehaald om hun volgende groeifase te faciliteren. De investering is afkomstig van Orange Wings, Unknown Group en angel-investeerders, waaronder voormalig Nike General Manager Bart de Wilde, Googles Amhar Ford en Thorsten Koch en Christina Caljé van Autheos. Lalaland gaat het bedrag inzetten voor verdere commerciële expansie en het aantrekken van divers talent. "Ons product richt zich op de problemen van consumenten die zich ondervertegenwoordigd voelen op het gebied van etniciteit, genderidentiteit en lichaamsrepresentatie. Daarom willen we werken met mensen die zich herkennen in deze vraagstukken, om zo in co-creatie een positieve verandering te maken", zegt oprichter en CEO Michael Musandu.

Shawn Harris, oprichter en CEO van Orange Wings, was direct geïnspireerd toen ze als Dragon bij Viaplay's Dragons' Den de pitch van Lalaland zag: "Dit is een ongekende kans om retailers en merken te helpen om een positieve impact te maken in de mode-industrie, en om retourzendingen en daarmee verspilling terug te dringen". Angel-investeerder Bart de Wilde onderstreept ook de urgentie van Lalaland's missie: "Ik heb dit probleem in de sportwereld en bij schoen- en kledingmerken van dichtbij gezien, dus ik kan de noodzaak en de meerwaarde hiervan niet hard genoeg onderstrepen". CEO van Unknown Hendrik Halbe vindt ook weerklank in de missie van het bedrijf en vult aan: "Nu is het perfecte moment voor Lalaland om de industrie te veroveren en we zijn verheugd om hun internationale expansie met deze investering te ondersteunen".

Lalaland: waar mode, technologie en duurzaamheid kruisen

De creatie van technologie, die inclusiviteit binnen digitale mode stimuleert, vormt de kern van Lalalands DNA. Hun bedrijfsfilosofie is gebaseerd op twee pijlers: social empowerment en duurzame impact. Ze hebben al een aantal van de grootste retailers mogen verwelkomen zoals Zalando, Wehkamp en Otto. Daarnaast heeft Lalaland verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge. Ook werd het bedrijf door de Kamer van Koophandel gekozen als een van de meest innovatieve bedrijven van 2021 en ontving het een investering van $320.000 (ongeveer €298.000) van Googles Black Founders Fund.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Lalaland.ai
Lalaland.ai is een bekroonde fashion tech start-up voor de mode- en retailindustrie met de missie om gedurfde nieuwe standaarden te zetten in e-commerce voor zowel retailers als consumenten. Het bedrijf gebruikt innovatieve AI-technologie om modemerken en retailers in staat te stellen hun merken te diversifiëren en tijd en geld te besparen met AI-gegenereerde virtuele modemodellen die gepersonaliseerde winkelervaringen voor hun consumenten creëren.
Meer over Lalaland.ai
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.