Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

| SAP | 4 min | 13 juni 2022 16:01
Afbeelding: In hoeverre hangt het succes van duurzaamheidsinitiatieven in uw organisatie af van een sterke samenwerking met elk van de volgende groepen? | Copyright: SAP
Veel bedrijven kampen met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffend gebruik van gegevens, silo-technologieën die geen processen of informatie delen en een gebrek aan samenwerking en partnerschap tussen bedrijven en bedrijfstakken. Dat blijkt uit een recent onderzoek door Oxford Economics en SAP.

Hoewel de waarde van duurzaamheidsinitiatieven niet algemeen wordt erkend, blijkt uit de studie ook dat de zakelijke voordelen ervan wel degelijk op het netvlies staan. Leidinggevenden willen over het algemeen hun organisaties graag verduurzamen, en noemden efficiëntie (58%), verbetering van de merkreputatie (46%) en het voldoen aan de behoeften van de klant (44%) als belangrijkste zakelijke voordelen voor duurzaamheidsinitiatieven. In totaal 63% van de ondervraagde executives gaf aan dat hun bedrijf al over een formeel duurzaamheidsplan beschikt.

"Executives erkennen dat inspanningen op het gebied van duurzaamheid kunnen leiden tot een betere winstgevendheid, zowel klanten als werknemers kunnen aantrekken en een positieve impact kunnen hebben op hun toeleveringsketens", aldus Vivek Bapat, senior vice president Purpose and Sustainability, SAP. "Maar het bereiken van deze doelen vereist een hoge mate van communicatie en betrokkenheid. Bij SAP proberen we te begrijpen hoe we deze bedrijven kunnen ondersteunen bij het realiseren van resultaten van hun duurzaamheidsdoelstellingen en bij het definiëren van best practices in alle sectoren."

Duurzaamheidsleiders in opkomst

De meeste organisaties die aan de enquête deelnamen, beschreven losjes gedefinieerde duurzaamheidsverbintenissen en beperkte verbindingen met interne en externe doelgroepen. Ruwweg twee derde van de executives die wel duurzaamheidsplannen hebben, zegt dat de reikwijdte en visie van de plannen niet effectief worden gecommuniceerd binnen de organisatie of naar buiten toe.

Het onderzoek identificeerde echter een kleine groep leidinggevenden - ongeveer 9% - die op duurzaamheid gerichte processen hebben omarmd en daar de vruchten van plukken. Deze ‘duurzaamheidsleiders’ worden gekenmerkt door eigenschappen zoals het stellen van duidelijke verwachtingen op strategisch niveau, het toepassen van de transformerende kracht van technologie en datamanagement en het communiceren met belangrijke doelgroepen zoals werknemers, partners in de toeleveringsketen en beleidsmakers.

"Duurzaamheidsleiders brengen duurzaamheidsinitiatieven ook daadwerkelijk tot uitvoering", zegt Edward Cone, redactioneel directeur van Oxford Economics. "Ze communiceren met de belangrijkste stakeholders binnen en buiten het bedrijf en gebruiken geïntegreerde technologieën om de prestaties te meten op een manier die de verantwoordingsplicht stimuleert."

Kernproblemen aanpakken

De studie van Oxford Economics en SAP biedt uitgebreide gegevens en schetst daarmee een breed beeld van de inspanningen van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Uit de antwoorden komen de belangrijkste uitdagingen naar voren waarop bedrijven zich kunnen richten om hun duurzaamheidsresultaten te verbeteren en in de categorie ‘toonaangevend’ te vallen. De inspanningen om deze problemen aan te pakken, zijn op te delen in vijf kernpunten:
  • Begin met sponsoring door de directie. Duurzaamheidsinspanningen moeten beginnen met het opstellen van een expliciet plan dat in de hele organisatie wordt gecommuniceerd en benadrukt.
  • Zorg voor duidelijke, consistente communicatie. Hoewel inspanningen op het gebied van duurzaamheid aan de top beginnen, moet de visie door werknemers in actie worden omgezet. Het verbinden van de belangrijkste teams met duidelijke doelen is belangrijk om de prestaties op het gebied van duurzaamheid te verbeteren.
  • Integreer processen, technologieën en gegevens. De meeste bedrijven hebben duurzaamheid niet verankerd in hun kernstrategieën. Dat leidt tot losgekoppelde technologieën die strategische planning verhinderen en financiële en niet-financiële informatie loskoppelen. Het verenigen van deze middelen geeft inzicht in vooruitgang en prestaties.
  • Breid duurzame praktijken uit naar klanten, partners en leveranciers. Energieleveranciers vormen een belangrijk onderdeel van duurzaamheidsmaatregelen, maar meer dan een derde van de respondenten beschouwt het gebruik van duurzame energieleveranciers niet als essentieel voor hun CO2-reductiedoelstellingen (36%). Ze leggen hun partners ook niet dezelfde eisen op die ze zichzelf opleggen. Duurzaamheid is een teamsport die deelname in de hele toeleveringsketen vereist.
  • Begrijp dat gegevens van cruciaal belang zijn. Het vastleggen en analyseren van gegevens geeft inzicht in middelen en efficiëntie. Het stelt de organisatie in staat de resultaten te meten en waarschuwt als er verbeteringen nodig zijn. Dit belangrijke onderdeel is een gebied dat rijp is voor innovatie in alle sectoren.
Lees hier het volledige onderzoek. SAP en Oxford Economics zetten zich in om best practices op het gebied van duurzaamheid te blijven bestuderen en begrijpen en om bedrijven wereldwijd te helpen een efficiëntere en duurzamere bedrijfsvoering op te bouwen.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over SAP
SAP, de Experience Company, helpt organisaties van iedere omvang en in alle branches optimaal te presteren. Met technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics veranderen onze klanten in intelligente ondernemingen. SAP verschaft mensen en organisaties gedetailleerde businessinzichten en stimuleert samenwerking waardoor ze de concurrentie voor blijven. We vereenvoudigen technologie voor bedrijven, zodat ze hun software kunnen gebruiken zoals ze dat wensen, zonder onderbrekingen. Met onze end-to-end applicatiesuite en diensten versoepelen we de bedrijfsvoering van zeer veel bedrijven en publieke organisaties. Met onze oplossingen kunnen zij zich continu aanpassen, rendabel werken en het verschil blijven maken. Ondersteund door een wereldwijd netwerk van klanten, partners, medewerkers en opinieleiders draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven.
SAP and other SAP products and services as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP SE in Germany and other countries.
Meer over SAP
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.