Retailer Action transformeert prijsstrategie met TCS Optumera™

TCS vergroot het concurrentievoordeel van Action met behulp van haar door AI aangedreven platform dat intelligente en dynamische prijsstrategieën stimuleert

| TCS | 3 min | 23 juni 2022 16:10
Gewaardeerd
Copyright: TCS
Discountretailers winnen terrein en bedienen klanten van elk formaat. Echter is de concurrentie groot, met vaak wisselende producten. Om de concurrentie voor te blijven, zijn innovatie en een solide prijsstrategie cruciaal. Tata Consultancy Services heeft Action Group, de snelgroeiende Nederlandse internationale non-food discountretailer, geholpen bij het transformeren van de prijsstrategie met behulp van TCS Optumera™, een AI aangedreven retail-optimalisatieplatform.

Action is de snelst groeiende retailer in Europa. Met een eenvoudige en succesvolle formule exploiteert het bedrijf een keten van 2.000 winkels in tien landen in Europa. Action leidt op prijs en onderscheidt zich op verrassing. De retailer staat bekend om betaalbare alledaagse producten en merkbelofte ‘kleine prijzen, grote glimlach’ die wordt aangedreven door een uniek bedrijfsmodel waarbij 60% van het productassortiment regelmatig wordt vernieuwd en volume-aankopen worden gedaan via een efficiënte toeleveringsketen.

Om de beste prijzen aan klanten te kunnen bieden, was de prijsstrategie van de retailer gebaseerd op winkelprijscheckers en gegevens van derden. De versnelde internationale groei van Action in de afgelopen jaren zorgde er echter voor dat deze processen extra complex werden. Voor elke vernieuwing van het assortiment moest het, naast het bepalen van initiële prijzen voor nieuwe artikelen en het herprijzen van artikelen die uit eerdere seizoenen zijn overgedragen, rekening houden met andere aspecten, zoals valutaschommelingen, belastingen, klantperceptie van waarde en merkpositie binnen lokale markten.

Action werkte samen met TCS om haar diepgaande domeinkennis en uitgebreide ervaringen in de detailhandel. TCS heeft workshops gegeven en de business teams van Action samengebracht met TCS-consultants om een nieuw geautomatiseerd, intelligent en geïntegreerd prijsproces voor meerdere afdelingen te ontwikkelen.

Om het nieuwe proces uit te voeren, heeft TCS met behulp van TCS Optumera™ een nieuwe prijsoplossing ontworpen. Het platform activeert automatische prijswijzigingen op basis van verschillende scenario’s, zoals valutaschommelingen, kostprijswijzigingen en het aflopen van acties van concurrenten.

Het platform koppelt de producten van Action aan vergelijkbare artikelen, waardoor een betere prijsstelling van nieuwe producten mogelijk wordt. Ook automatiseert het platform prijswijzigingen die zijn afgestemd op het beleid van bodemprijzen, spiraalprijzen en minimale of maximale marges. Bovendien worden waarschuwingen geactiveerd wanneer prijzen drempels overschrijden. Het platform biedt ‘wat als’-simulaties om de impact van prijswijzigingen vóór de uitrol te helpen beoordelen, evenals inzicht te bieden in de reden voor elke prijsaanbevelingen om transparantie in prijzen te kunnen garanderen.

Met de gedetailleerde, real-time prijsinformatie van TCS Optumera™ kan Action nu scherpere initiële prijzen uitrollen en prijspariteit tussen artikelen en winkels behouden om de omzet te maximaliseren, terwijl elke winkeltrip een nieuwe ervaring wordt met nieuwe keuzes. “Het platform maakt geautomatiseerde workflow goedkeuringen en prijsflexibiliteit mogelijk, waardoor de marktsnelheid van vijf dagen naar minder dan tien minuten wordt verlaagd en positioneert Action om snel te profiteren van de marktdynamiek”, zegt Srikanth VK, Global Head Retail Products and Platforms, TCS.

"We zijn er trots op om een bekende Nederlandse retailer als Action te mogen ondersteunen bij de transformatie van de prijsstrategie van het bedrijf”, zegt Josu Devasia, Country Head, TCS Nederland. “Wat we met TCS Optumera hebben gedaan voor Action laat zien hoe we, met behulp van slimme technologie zoals AI, bedrijfsprocessen en daarmee het concurrentievoordeel van een grote organisatie kunnen optimaliseren.”

“TCS Optumera stelt Action in staat om de kracht van AI te benutten en autonoom omnichannel-prijzen uit te voeren waardoor zowel de prijsperceptie van de klant als de marges worden verbeterd”, zegt Shankar Narayanan, Business Group Head, Retail Cluster, TCS. “We zijn verheugd dat we onze samenwerking met Action hebben verdiept om zo de klantgerichtheid te verbeteren, het marktleiderschap uit te breiden en zakelijk succes te versnellen.”

TCS Optumera™ is een product van de TCS Algo Retail™-suite waarmee retailers gegevens naadloos kunnen integreren en orkestreren over de gehele retailwaardeketen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kracht van analyse, AI en machine learning om exponentiële bedrijfswaarde toegankelijk te maken.

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Tags
TCS
Over TCS
Klanten helpen bij het creëren van de toekomst. TCS combineert technische expertise en business intelligence om verandering te stimuleren en resultaten te boeken.
Meer over TCS
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.