Kaspersky onthult phishingmails die werknemers het meest verwarrend vinden

Bijna één op de vijf klikte op de link in e-mailsjablonen die phishingaanvallen nabootsten

| Kaspersky | 2 min | 7 juli 2022 12:50
Copyright: Kaspersky
Uit phising-simulalorgegevens van Kaspersky blijkt dat werknemers geneigd zijn de valkuilen niet op te merken die verborgen zitten in e-mails over bedrijfskwesties en meldingen van leveringsproblemen. Bijna één op de vijf (16% tot 18%) klikte op de link in e-mailsjablonen die phishingaanvallen nabootsten.

Volgens schattingen begint 91% van alle cyberaanvallen met een phishing-e-mail en zijn phishing-technieken betrokken bij 32% van alle succesvolle gegevensinbreuken. Om meer inzicht te krijgen in deze dreiging, heeft Kaspersky gegevens geanalyseerd die zijn verzameld met een phishing-simulator. Deze tool, die is geïntegreerd in het Kaspersky Security Awareness Platform, helpt bedrijven te controleren of hun medewerkers een phishing-e-mail van een echte e-mail kunnen onderscheiden zonder dat de bedrijfsgegevens gevaar lopen. Een beheerder maakt een keuze uit de set sjablonen die veelvoorkomende phishingscenario's nabootsen, of creëert een sjabloon op maat. Vervolgens verstuurt de beheerder het sjabloon naar een groep medewerkers zonder ze van tevoren te waarschuwen en houdt de resultaten bij. Een groot aantal gebruikers dat op de link klikt, is een duidelijke indicatie dat aanvullende awareness training op het gebied van cybersecurity nodig is.

Volgens recente phishing-simulatiecampagnes zijn dit de vijf meest effectieve soorten phishing-e-mails:
  • Onderwerp: Mislukte afleverpoging - Helaas kon onze koerier uw artikel niet afleveren. Afzender: Postbezorgdienst. Klik conversie: 18.5%
  • Onderwerp: E-mails niet afgeleverd vanwege overbelaste mailservers. Afzender: Het Google support team. Klik conversie: 18%
  • Onderwerp: Online enquête onder werknemers: Wat zou je verbeteren aan het werken bij het bedrijf. Afzender: HR Afdeling. Klik conversie: 18%
  • Betreft: Herinnering: Nieuwe bedrijfsbrede dresscode. Afzender: Personeelszaken. Klik conversie: 17.5%
  • Betreft: Attentie alle medewerkers: nieuw ontruimingsplan voor het gebouw. Afzender: Afdeling Veiligheid. Klik conversie: 16%
Tot de andere phishing-e-mails die een aanzienlijk aantal kliks opleverden, behoren reserveringsbevestigingen van een boekingsservice (11%), een melding over een geplaatste bestelling (11%) en een aankondiging van een IKEA-wedstrijd (10%).

Aan de andere kant bleken e-mails die de ontvanger bedreigen of direct voordeel bieden minder "succesvol" te zijn. Een sjabloon met als onderwerp "Ik heb je computer gehackt en ken je zoekgeschiedenis" kreeg 2% van de kliks, terwijl aanbiedingen voor gratis Netflix en $1.000 slechts 1% van de werknemers wist te misleiden.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen.
Meer over Kaspersky
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.