Loyaltek en Paynovate komen met speciale betaalkaart voor coronagedupeerden

| Loyaltek | 4 min | 06 mei 2020 11:04
Copyright: Loyaltek
Nu politieke leiders in heel Europa bekijken hoe ze hun economieën het beste kunnen herstarten, lanceren de Europese fintech-bedrijven Loyaltek en Paynovate de Unity Card (unitycard.eu): dit initiatief stelt autoriteiten in staat om bepaalde segmenten van de bevolking, zoals economisch zwakkeren, financieel te steunen en zich tegelijkertijd te richten op de lokale retailers die hun bedrijven moesten sluiten. 
 
De speciale betaalkaart, die bij uitzondering gratis is voor gemeenten als eerste, lokale stimuleringsmiddel, kan binnen twee tot vier weken overal in continentaal Europa worden geleverd. Dat kan zonder omslachtige logistiek en administratie, waardoor effectieve, ultra- gerichte, controleerbare en opbouwende sociaaleconomische maatregelen voor economisch herstel mogelijk zijn.

Nu de coronacrisis in kleine stappen maar zeker onder controle komt, richt de focus zich op de volgende uitdaging: het herstarten van de economie. Hoewel nationale overheden en instituties binnen Europa ingrijpende crisismaateregelen aankondigden, is het nog maar de vraag of deze genoeg zijn, en vooral of hulp snel genoeg beschikbaar is om diegenen te helpen die dat op dit moment nodig hebben. Het is daarom belangrijk om vandaag al actie te nemen en niet morgen.  

Tegen deze achtergrond hebben de Europese fintech-pioniers en -veteranen Loyaltek en Paynovate een samenwerking gestart die heeft geleid tot een uniek voorstel aan politieke leiders. Doel is om een burgers snel te voorzien van financiële middelen via de Unity Card. Deze innovatieve én nuttige debitkaart is voor wat betreft gebruik te beperken tot een bepaald geografisch gebied (bijvoorbeeld een gemeente) of tot bepaalde type winkels of bedrijven, in dit geval tot zaken die nu verplicht dicht zijn zoals restaurants, bars en kappers. De kaart is zo het perfecte instrument om de lokale economie te stimuleren en te voorkomen dat geld wegvloeit naar buitenlandse webshops, wordt gespaard of wordt opgestuurd naar het buitenland.  

“Of het nu gaat om winkeliers die hun zaak moesten sluiten of een moeder die eten nodig heeft voor haar kinderen, onze leiders op elk niveau, van gemeente tot nationaal, zoeken naar manieren om de effecten van de lockdown te verminderen en zich voor te bereiden op een normale gang van zaken en economisch herstel”, zegt Robert Masse, oprichter en CEO van Loyaltek en expert op het gebied van betaalkaarten. “Maar de tijd dringt en de vraag doet zich voor hoe we alle middelen snel en efficiënt kunnen toewijzen, tegelijkertijd de risico’s van fraude vermijden en er zeker van zijn dat overheidsgeld wordt besteed als bedoeld, zodat er een win-winsituatie ontstaat en de maatschappij als geheel profiteert.” 

De Unity Card werkt net als een gewone pinpas op betaalautomaten. De geldigheidsperiode kan worden aangepast aan de behoeften en de beoogde ondersteuning. Gebruikers kunnen de resterende waarde controleren dankzij een QR-code op de achterkant, terwijl een extranet de uitgevende instantie in staat stelt om de manier waarop de kaarten worden gebruikt in realtime te bewaken, analyseren, beheren en zelfs aan te passen. Op deze manier zijn het in crisistijd opnieuw nieuwe technologieën die verlichting bieden in een situatie die aanvankelijk onoplosbaar leek. 

“Als teken van sociale betrokkenheid wilden onze research- en development-teams zichzelf nuttig maken tegen de verschrikkingen van het coronavirus. Uiteindelijk zijn het pragmatisme en het potentieel van deze oplossing die ons ervan hebben overtuigd om de nodige partnerschappen op te zetten om deze in heel Europa uit te rollen”, zegt Masse. “De naam van de kaart, die natuurlijk staat voor solidariteit, kwam vanzelf en we hebben besloten om de eerste vijfduizend exemplaren aan te bieden aan alle gemeenten die ermee willen werken, aangezien zij de situatie ter plaatse het best kennen. De implementatiekosten worden tot een minimum beperkt en bedragen een fractie van de gebruikelijke kosten van vergelijkbare 'traditionele' maatregelen. Bovendien nemen we geen marge op de transacties.” 

De door Loyaltek en Paynovate voorgestelde oplossing heeft zijn waarde eerder bewezen in Duitsland ten tijde van de migratiecrisis, toen de autoriteiten duizenden vergelijkbare kaarten uitgaven om de toelagen van Syrische vluchtelingen te beheren. Zij konden hiermee in hun meest elementaire behoeften voorzien en deze bij lokale winkels afnemen. 

Het uiterlijk van de Unity Card is zo nodig te personaliseren. De kaart kan rechtstreeks aan betrokkenen worden verstrekt, of door de bevoegde autoriteiten. De betalingen die door burgers met de kaart worden gedaan, worden beheerd samen met de rest van het betalingsverkeer van de winkeliers. De ondersteuning van de kaarthouder wordt geleverd door Loyaltek of de ‘klant’ zelf, dat wil zeggen de uitgevende autoriteit.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Loyaltek

Loyaltek is een Europese leider in kaarten met een beperkt bereik en beheert tal van programma's voor cadeaukaarten en professionele afrekenkaarten. 
Meer over Loyaltek

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.