Drie manieren waarop data ziekenhuizen helpt in de strijd tegen COVID-19

| Qlik | 3 min | 07 mei 2020 12:16
Copyright: Qlik
Ziekenhuizen wereldwijd worden geconfronteerd met een ongekende crisis. De COVID-19-pandemie oefent een extreme druk uit op een dienst die al tot het uiterste is uitgerekt. Personeel in de eerstelijns- en tweedelijnszorg worstelt ondertussen om aan alle nieuwe eisen te voldoen – en helaas lijkt het einde nog niet in zicht. Dit is waar data een verschil kan maken.

Het gebruik van technologie en data binnen ziekenhuizen is niets nieuws. Wel is het proces om een van de twee te gebruiken, in veel gevallen in een sneltreinvaart terechtgekomen door de uitbraak van COVID-19. Daniël Lumkeman, Solution Architect bij Qlik, deelt drie manieren waarop ziekenhuizen data inzetten om de pandemie tegen te gaan en het personeel te verlichten.

1. Voorbereid zijn op verwachte pieken

Predictive analytics aan de hand van data kan verwachte piekmomenten signaleren. Door coronadata van publieke locaties, zoals ziekenhuizen en vliegvelden, te analyseren en visualizeren, kan in kaart worden gebracht in welk gebied de meeste besmettingen zijn, wat hoge risicogebieden zijn en hoe het virus zich waarschijnlijk gaat verspreiden. Met deze informatie kan drukte bij de zorgverlening worden voorspeld. Ziekenhuizen kunnen deze inzichten vervolgens gebruiken om de gevolgen van een uitbraak in te schatten en hun activiteiten daarop af te stemmen. Als bijvoorbeeld wordt verwacht dat komend weekend honderd geïnfecteerde patiënten moeten worden opgenomen, moeten ziekenhuizen hun activiteiten hierop aanpassen; reguliere operaties of afspraken worden bijvoorbeeld verschoven, of waar nodig extra personeel worden ingepland.

2. Real-time inzicht in beschikbaarheid bedden

Met behulp van data ontstaat er een voorspellend, mobiel en schaalbaar vermogen. De verschillende facetten van de ziekenhuisstroom worden in kaart gebracht, waarmee een groot voordeel wordt behaald. Van de aankomst van ambulances tot ontslagen patiënten, alle data kan worden gecentraliseerd en gevisualiseerd. Dit geeft het personeel bijvoorbeeld real-time informatie over het beheer van bedden, iets wat ziekenhuizen traditioneel moeilijk vinden en wat in deze drukke tijden nóg belangrijker is geworden. Met alle beschikbare data kunnen ziekenhuizen de huidige beddenvoorraad monitoren, waardoor bijvoorbeeld duidelijk wordt hoelang een bed bezet is, hoeveel bedden er vrij zijn of wanneer verwacht wordt dat nieuwe bedden vrijkomen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om de veranderende vraag te voorspellen en preventieve maatregelen te treffen, zoals het verplaatsen van patiënten.

3. Optimaliseren van de workflow

Data en advanced analytics verbeteren de dagelijkse taken van ziekenhuispersoneel; of ze nu deel uitmaken van het senior leiderschapsteam of van een operationeel team. Door real-time inzicht te hebben in data kan een helder overkoepelend beeld worden gecreëerd van de werkzaamheden of juist in de kleinste details worden gedoken. Op basis van deze inzichten kan de tijd van ziekenhuispersoneel efficiënter worden ingezet; iets dat essentieel is nu er een tekort is aan zorgverleners en elke beschikbare minuut waardevol is. Inzichten gebaseerd op data kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat personeelsvergaderingen korter en doelgerichter zijn, waardoor er tijd vrijkomt om te besteden aan patiëntenzorg.

Deze initiatieven zijn alleen mogelijk en succesvol als de juiste data uit verschillende databronnen wordt gehaald. Deze gegevens moeten worden gefilterd, getransformeerd, geconsolideerd en aan de gebruikers worden geleverd. De verzamelnaam voor processen of technologieën die daarvoor worden gebruikt, is data-integratie. Met behulp van data-integratietools kunnen ziekenhuizen gemakkelijker toegang krijgen tot hun verschillende datasets, deze kopiëren, verplaatsen en synchroniseren, waardoor de beschikbaarheid van informatie en de toegankelijkheid van data in de hele organisatie wordt verbeterd.

Door medewerkers te betrekken bij data-initiatieven en feedback van operationele en klinische belanghebbenden mee te nemen, kan er een analysestrategie worden ontwikkeld rond hoe zij data het beste kunnen gebruiken in hun respectieve rollen. Het creëren van betrokkenheid en een datagegedreven cultuur vergroot de datavaardigheid van alle medewerkers, waardoor werknemers zich zelfverzekerd voelen om regelmatig te vragen welke data beschikbaar is en hoe ze deze nuttig kunnen inzetten. En dat draagt uiteindelijk bij aan het halen van maximale waarde uit data.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Qlik

Qlik werkt elke dag aan een datavaardige wereld, waarin iedereen data in kan zetten om betere beslissingen te nemen en elke mogelijke uitdaging op te lossen. Alleen Qlik biedt end-to-end, realtime oplossingen voor data-integratie en -analyse die organisaties helpt toegang te krijgen tot hun data en deze om te zetten in waarde. Bedrijven gebruiken Qlik om dieper in het gedrag van hun klanten te duiken, bedrijfsprocessen opnieuw uit te vinden, nieuwe winstmogelijkheden aan te boren en risico's en beloningen tegen elkaar af te wegen.
Meer over Qlik

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.