Nieuws (algemeen)
 
PREMIUM

Celonis zet volgende stap in AI process mining met integratie User Interaction Data

Celonis, een toonaangevende organisatie in bedrijfstransformatiesoftware, breidt zijn Intelligent Business Cloud-platform uit. Daarmee biedt Celonis volledig inzicht in hoe het werk binnen een organisatie wordt gedaan en kunnen obstakels in processen worden ontdekt, verbeterd en soms zelfs volledig worden weggenomen. Bedrijven kunnen vanaf nu, door de toepassing van task mining, interactiedata van gebruikers (user interaction data) koppelen aan bedrijfsdata die worden verzameld uit operationele systemen met Celonis’ process mining-technologie aangedreven door AI. Celonis is de eerste in de markt die de combinatie van bedrijfsdata en interactiedata van gebruikers aanbiedt, waardoor klanten tot in detail inzicht krijgen in hun bedrijfsprocessen; van micro- tot macro-niveau.

“We hebben ons altijd gericht op het realiseren van veranderingen die grote impact hebben op de bedrijfsresultaten. Met deze toevoeging aan ons geïntegreerde platform kunnen klanten data-gedreven intelligentie toepassen op al hun systemen en de mensen die het bedrijf elke dag draaiende houden”, aldus Alexander Rinke, medeoprichter en co-CEO van Celonis. “Vandaag is een mijlpaal in het leveren van alle capaciteiten die bedrijven nodig hebben om bedrijfsprestaties te optimaliseren en end-to-end process excellence te bereiken.”

Operationele bedrijfsdata komt samen met interactiedata van gebruikers

Elke organisatie streeft naar optimale bedrijfsprocessen, ook wel process excellence genoemd. Om dit te realiseren moeten bedrijven deze processen blootleggen, verbeteren en blijven monitoren. De twee belangrijkste databronnen die de werkzaamheden van het bedrijf in kaart kunnen brengen, zijn de bedrijfsdata en de interactiedata van gebruikers. Bedrijfsdata worden vastgelegd door gebeurtenissen in operationele systemen te verzamelen terwijl het proces wordt uitgevoerd. Interactiedata van gebruikers is informatie over de handelingen die medewerkers moeten verrichten om hun werk te doen. Denk bijvoorbeeld aan muisklikken en schermactiviteit. De bedrijfsdata tonen de bedrijfsvisie op processen, terwijl de interactiedata van gebruikers laten zien welke, vaak zeer rommelige en complexe, werkzaamheden een medewerker moet uitvoeren om zijn taak te volbrengen.

Het in kaart brengen van de interactiedata van gebruikers werd voorheen voornamelijk gebruikt om ervoor te zorgen dat medewerkers minder werk hoefden te verzetten en om kosten te besparen. Celonis brengt de twee aspecten voor het eerst samen binnen procesoptimalisatie om een brede bedrijfswaarde te bieden, waarbij menselijk werk en de gebieden van procesoptimalisatie worden herkend en samengebracht. Dit niet alleen om geld te besparen, maar vooral om betere klantervaringen te creëren en concurrentievoordeel te behalen

Een voorbeeld van hoe deze processen in kaart kunnen worden gebracht (task mining) met een toegevoegde waarde op de lange termijn, is hoe een organisatie handmatige orders verwerkt. Normaal gesproken is dit proces gedigitaliseerd en geautomatiseerd, maar ook automatisering kan fouten veroorzaken waardoor zendingen vertraagd worden en de klanttevredenheid wordt beïnvloed. Door de toepassing van task mining kunnen de stappen die een medewerker moet zetten om orders te controleren en fouten te verminderen (zoals het controleren van de orderhistorie, het CRM of service records) worden geregistreerd om vervolgens de werkwijze te begrijpen, te optimaliseren en dus tijdige levering te bereiken.

AI helpt bij het aanbrengen van structuur en overzicht

De vernieuwde oplossing verzamelt niet alleen kliks op het scherm, maar kan door de inzet van geavanceerde AI-technieken ook onderwerpen segmenteren waar gebruikers aan werken, om de directe focusgebieden vast te stellen.

Met volledig toezicht op de privacy van de gebruiker, noodzakelijk aangezien het systeem screenshots en de context voor elke klik registreert, kan de technologie automatisch de systemen en schermen van gebruikers detecteren. Tot in de kleinste details kunnen bedrijven alle woorden, nummers en andere teksten op het scherm van de gebruiker automatisch verzamelen, mede door de toepassing van OCR-technologie. Geavanceerde privacyfuncties zorgen ervoor dat alleen relevante gegevens over de gebruikersinteractie worden vastgelegd. Gevoelige gegevens worden verborgen (black-listed pagina's) en enkel goedgekeurde personen kunnen de gegevens over de gebruikersinteractie inzien.

Rating

Rate!
0 rating(s).

Tags

Celonis, 09-10-2019 13:32:59

Nog meer up to date zijn? Kijk dan ook eens bij de video's.